Business

Overblik: Der er tre mulige scenarier for problemramte Norwegian

Norwegian er offer for sin egen succes, forklarer ekspert med indsigt i flyindustrien. Spørgsmålet er, om flyselskabet kan rejse sig ved egen hjælp?

Norwegian må torsdag ud at se sig om efter en ny topchef. Det sker, efter den administrerende direktør og medstifer Bjørn Kjos med øjeblikkelig virkning trækker sig.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Indtil en ny administrerende direktør er fundet, overtager finansdirektøren, Geir Karlsen, ledelsen af det norske flyselskab.

Offer for sin egen succes

Siden Bjørn Kjos satte sig i direktørstolen i 2002 er selskabet vokset fra 130 ansatte og fire fly til i dag at have over 11.000 ansatte og 162 fly.

På bundlinjen betyder det, at flyselskabet gennem mange år har vokset med tocifrede vækstrater. Men en virksomhed kan aldrig blive ved med at vokse så hurtigt uden på et tidspunkt at løbe ind i problemer.

Det vurderer aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen:

- Høj vækst og store ekspansioner er med til at gøre et selskab mere komplekst, og det gør dem dyrere at drive. Og det er præcis det, vi ser er tilfældet med Norwegian.

Norwegian befinder sig ifølge aktieanalysechefen i et meget kritisk situation, hvor selskabets selvstændighed er på spil.

Jacob Pedersen peger derfor på tre mulige scenarier:

  1. Norwegian overlever ved egen drift
  2. Norwegian overlever ved at rejse mere kapital
  3. Norwegian bliver solgt til en konkurrent

Boeing-problemer kan koste en halv milliard kroner

Jacob Pedersen understreger, at Norwegian kommercielt er en kæmpe succes, men halter efter, når det handler om økonomi. Selskabet tjener ikke nok penge på deres mange kunder.

- 2017 og 2018 har været elendige år for Norwegian på indtjeningssiden. Og det samtidig med, at konkurrenterne i samme periode har haft en rekordindtjening, siger Jacob Pedersen.

De økonomiske problemer har rod i, at virksomheden er blevet for kompleks. Men de skyldes også, at Norwegian har investeret stort i nye fly, hvilket har ført til, at selskabets gæld er vokset.

Derudover kommer skandalen om Boeings 737 MAX-fly på et dårligt tidspunkt for Norwegian. På linje med mange andre flyselskaber har 737 MAX-flyene fået forbud mod at flyve, indtil en alvorlig fejl er blevet udbedret.

Det betyder, at Norwegian har 18 737 MAX-fly strandet på jorden. For 2019 regner selskabet med, at det alene kommer til at koste cirka 540 millioner kroner.

Derudover lader det til, at de gode tider for flyselskaberne er ved at være forbi. Tendensen for 2019 har indtil videre kun været et fald i indtjeningen for næsten alle europæiske flyeselskaber. Det betyder, at Norwegian kommer til at opleve endnu hårdere konkurrence.

Her kan du blive klogere på de tre mulige scenarier for Norwegian:

1. Norwegian overlever ved egen drift

Det første mulige scenarie for Norwegian er, at det lykkes at bygge videre på det stærke fundament, selskabet har skabt sig.

Altså at fortsætte med at være et af de flyrejsendes mest populære valg på både kort- og langdistance flyvninger.

Ifølge Jacob Pedersen kræver det, at man får skåret unødige dele af organisationen fra, kommer af med ikke-profitable ruter og generelt får skåret gevaldigt i omkostningerne.

Norwegian er allerede gået i gang med grundige effektiviseringer. Alene i 2019 regner selskabet med at kunne spare omkring 1,5 milliarder kroner i omkostninger.

Aktieanalysechefen mener dog ikke, at dette alene er nok for, at Norwegian kan rejse sig igen. Det vil også kræve held.

- Norwegian har også brug for noget medvind i form af faldende brændstofpriser, en konkurs hos en konkurrent eller noget helt tredje.

2. Norwegian overlever ved at rejse mere kapital

En anden mulighed for Norwegian vil være at forsøge at skaffe flere penge gennem en såkaldt aktieemission.

Det vil sige, at man går ud og giver aktionærerne et tilbud på et bestemt antal aktier for dermed at skaffe mere kapital.

Under sin nuværende krise har Norwegian to gange tidligere været ude med aktieemissioner.

Første fandt sted i marts 2018, hvor flyselskabet rejste 1,16 milliarder kroner. Og den næste var i februar i år, hvilket skaffede Norwegian en kapital på yderligere 2,3 milliarder kroner.

Med to aktieemissioner i bagagen på så kort tid vil det være meget vanskeligt for Norwegian at overbevise markedet om at skyde flere penge ind i den skrantende kasse, vurderer Jacob Pedersen.

Men hvis det lykkes at skaffe en topchef, der kan overbevise aktionærerne om, at han både kan effektivisere og styrke kerneforretningen, vil en nye aktieemission formentlig kunne lade sig gøre, vurderer aktieanalysechefen.

- Det vil måske give Norwegian det nødvendige boost, de har brug for, for at kunne klare sig gennem sin krise.

3. Norwegian bliver solgt til en konkurrent

Mens det norske flyselskab kæmper med at komme på fode igen, står de store konkurrenter og venter i kulissen.

IAG, som blandt andet ejer British Airways, har to gange tidligere budt på at købe aktiemajoriteten i Norwegian. Begge gange blev buddet afvist af den norske topledelse.

Og så sent som i sidste uge meldte IAG, at man gør sig klar til endnu et bud. Ligesom tyske Lufthansa også overvejer et opkøb.

Ifølge Jacob Pedersen er en overtagelse af Norwegian meget mere sandsynlig nu, efter Bjørn Kjos er trådt tilbage.

- Problemet i den her forbindelse har været, at Norwegian er Kjos’ baby. Hvilket har gjort det svært for ham at sælge og formentlig også har betydet, at ledelsen har krævet en alt for høj pris for flyselskabet.

Men med udsigten til en ny topchef åbner det ifølge aktieanalysechefen op for, at man får en direktør ind med en meget mere pragmatisk tilgang overfor et muligt opkøb.