Business

Salget af elbiler er steget med 337 procent i år

Ude hos de danske bilforhandlere har der været rift om elbilerne i årets første halvår. Det viser tal fra De Danske Bilimportører. Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix

Direktør efterlyser en mere langsigtet plan for den danske bilparks grønne omstilling.

Årets første seks måneder har vist en fremgang i elbilsalget, hvor der er kommet 2290 nye biler på vejene mod 524 i samme periode sidste år.

Det er en stigning på 337 procent og cementerer en markant fremgang af elbiler i Danmark, lyder det fra Gunni Mikkelsen, direktør hos De Danske Bilimportører, som står bag beregningerne.

- Fremgangen skyldes helt grundlæggende en øget interesse for nul- og lavemissionsbiler i Danmark, forklarer han.

Derudover er et øget udbud af elbiler på markedet en anden del af forklaringen, ligesom at elbilproducenterne er blevet bedre til at levere til tiden.

- De seneste år har blandt andet været præget af en del problemer med flaskehalse, men det ser ud til, at de er ved at være løst, siger Gunni Mikkelsen.

Top 3

Gennem 2017 og 2018 havde især Tesla problemer med at levere det lovede antal af deres Model 3, som er bilproducentens bud på en mellemklassebil.

Men i februar i år rullede der for første gang det lovede antal ud af Teslafabrikken i Californien – 5.000 styk om ugen.

Med et salg på 956 biler i første halvår er Tesla også elbilsfavoritten i Danmark.

Nummer to er Hyundai med 408 solgte biler, efterfulgt af BWM, hvis salg når op på 265 styk.

Planen skal være langsigtet

Skal Danmark fortsat holde dampen på elbilsalget oppe, kræver det for det første, at politikerne opstiller nogle klare, langsigtede rammevilkår. For det andet at de holder sig fra at skrue op for afgifterne, lyder det fra Gunni Mikkelsen.

- Det sidste er afgørende for, om forbrugerne er villige til at købe, og det første er afgørende for, om erhvervslivet er villig til at foretage de nødvendige investeringer, siger han.

Hidtil har politikerne taget stilling til rammerne for elbiler i Danmark hvert andet år, hvilket ifølge direktøren ikke er optimalt.

- Det er altid endt med, at når vilkårene udløber, så får man bakset en eller anden ny aftale sammen fem minutter i tolv.

Elbiler i Danmark anno 2019 - Fra billigst til dyrest

  1. Smart EQ fortwo

    Smart EQ fortwo.

    0-100 (km/t): 11,5 sekunder

    Topfart: 130 km/t

    Rækkevidde: 105 kilometer

    kWh / 100 km: 15,9 kWh

    Startpris fra 125.498 kroner. 

    Fåes også i en storsøster-udgave, Smart EQ forfour, der har en startpris fra 147.798 kroner.

  2. Volkswagen e-Up

    Volkswagen e-Up.

    0-100 (km/t): 12,4 sekunder

    Topfart: 130 km/t

    Rækkevidde: 95 kilometer

    kWh / 100 km: 16,8 kWh

    Startpris fra 182.295 kroner. 

    Denne version af modellen er udsolgt i Danmark. En ny version forventes at komme i 2020.

  3. Renault Zoe

    Renault Zoe.

    0-100 (km/t): 11,4 sekunder

    Topfart: 135 km/t

    Rækkevidde: 260  kilometer

    kWh / 100 km: 15,8 kWh

    Startpris fra 234.900 kroner. 

  4. Hyundai IONIQ Electric

    Hyundai IONIQ Electric

    0-100 (km/t): 9,9 sekunder

    Topfart: 165 km/t

    Rækkevidde: 195 kilometer

    kWh / 100 km: 14,4 kWh

    Startpris fra 254.995 kroner.

  5. Hyundai Kona Electric 64 kWh

    Hyundai Kona.

    0-100 (km/t): 7,6 sekunder

    Topfart: 167 km/t

    Rækkevidde: 400 kilometer

    kWh / 100 km: 16,0 kWh

    Startpris fra 309.995 kroner.

  6. Volkswagen e-Golf

    Volkswagen e-Golf.

    0-100 (km/t): 9,6 sekunder

    Topfart: 150 km/t

    Rækkevidde: 190 kilometer

    kWh / 100 km: 16,8 kWh

    Startpris fra 320.395 kroner.

  7. BWM i3

    BWM i3.

    0-100 (km/t): 7,3 sekunder

    Topfart: 150 km/t

    Rækkevidde: 235 kilometer

    kWh / 100 km: 16,1  kWh

    Startpris fra 329.000 kroner.

  8. Kia e-Niro 64 kWh

    Kia e-Niro.

    0-100 (km/t): 7,8 sekunder

    Topfart: 167 km/t

    Rækkevidde: 455 kilometer

    kWh / 100 km: 17,1 kWh

    Startpris fra 334.999 kroner. 

  9. Nissan e-NV200 Evalia

    Nissan e-NV200.

    0-100 (km/t): 14 sekunder

    Topfart: 123 km/t

    Rækkevidde: 190 kilometer

    kWh / 100 km: 20 kWh

    Startpris fra 337.748 kroner. 

  10. Nissan Leaf e+

    Nissan Leaf e+.

    0-100 (km/t): 7,0 sekunder

    Topfart: 150 km/t

    Rækkevidde: 355 kilometer

    kWh / 100 km: 16,9 kWh

    Startpris fra 344.300 kroner

  11. BMW i3s

    BMW i3s.

    0-100 (km/t): 6,9 sekunder

    Topfart: 160 km/t

    Rækkevidde: 230 kilometer

    kWh / 100 km: 16,5  kWh

    Startpris fra 359.000 kroner.

  12. Tesla Model 3

    Tesla Model 3.

    0-100 (km/t): 3,4 sekunder

    Topfart: 261 km/t

    Rækkevidde: 450 kilometer

    kWh / 100 km: 16,4 kWh

    Startpris fra 454.000 kroner.

    Bemærk der her er tale om den version af Model 3'eren, der har den længste rækkevidde. Startprisen for versionen med en rækkevidde på 310 kilometer er på 372.600 kroner.

  13. Mercedes EQ C 400 4MATIC

    Mercedes EQ.

    0-100 (km/t): 5,1 sekunder

    Topfart: 180 km/t

    Rækkevidde: 355 kilometer

    kWh / 100 km: 22,0 kWh

    Startpris fra 679.990 kroner. 

  14. Jaguar I-Pace

    Jaguar I-Pace.

    0-100 (km/t): 4,8 sekunder

    Topfart: 200 km/t

    Rækkevidde: 380 kilometer

    kWh / 100 km: 22,3 kWh

    Startpris fra 713.880 kroner

  15. Tesla Model S

    Tesla Model S.

    0-100 (km/t): 3,8 sekunder

    Topfart: 250 km/t

    Rækkevidde: 525 kilometer

    kWh / 100 km: 18,1 kWh

    Startpris fra 779.264 kroner.

  16. Audi e-tron GT

    Audi E-Tron GT.

    0-100 (km/t): 3,5 sekunder

    Topfart: 240 km/t

    Rækkevidde: 415 kilometer

    kWh / 100 km: 20,5 kWh

    Startpris fra 799.990 kroner. 

  17. Tesla Model X

    Tesla Model X.

    0-100 (km/t): 4,6 sekunder

    Topfart: 250 km/t

    Rækkevidde: 460 kilometer

    kWh / 100 km: 20,7 kWh

    Startpris fra 819.634 kroner.

Kilder: nissan.dk jaguar.dk bmw.dk hyundai.dk,  tesla.com/da_DK, kia.com/KiaMotorsDanmark audi.dk og fdm.dk De tekniske specifikationer er hentet fra databaserne ev-database.org og evspecifications.com og dermed ikke fra bilproducenternes egne oplysninger. Det for at sikre at oplsysningerne er kohærente, sammenlignlige og neutrale.