Ude hos de danske bilforhandlere har der været rift om elbilerne i årets første halvår. Det viser tal fra De Danske Bilimportører. Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix
Det er en stigning på 337 procent og cementerer en markant fremgang af elbiler i Danmark, lyder det fra Gunni Mikkelsen, direktør hos De Danske Bilimportører, som står bag beregningerne.
- Fremgangen skyldes helt grundlæggende en øget interesse for nul- og lavemissionsbiler i Danmark, forklarer han.
Derudover er et øget udbud af elbiler på markedet en anden del af forklaringen, ligesom at elbilproducenterne er blevet bedre til at levere til tiden.
- De seneste år har blandt andet været præget af en del problemer med flaskehalse, men det ser ud til, at de er ved at være løst, siger Gunni Mikkelsen.
Top 3
Gennem 2017 og 2018 havde især Tesla problemer med at levere det lovede antal af deres Model 3, som er bilproducentens bud på en mellemklassebil.
Men i februar i år rullede der for første gang det lovede antal ud af Teslafabrikken i Californien – 5.000 styk om ugen.
Med et salg på 956 biler i første halvår er Tesla også elbilsfavoritten i Danmark.
Nummer to er Hyundai med 408 solgte biler, efterfulgt af BWM, hvis salg når op på 265 styk.
Planen skal være langsigtet
Skal Danmark fortsat holde dampen på elbilsalget oppe, kræver det for det første, at politikerne opstiller nogle klare, langsigtede rammevilkår. For det andet at de holder sig fra at skrue op for afgifterne, lyder det fra Gunni Mikkelsen.
- Det sidste er afgørende for, om forbrugerne er villige til at købe, og det første er afgørende for, om erhvervslivet er villig til at foretage de nødvendige investeringer, siger han.
Hidtil har politikerne taget stilling til rammerne for elbiler i Danmark hvert andet år, hvilket ifølge direktøren ikke er optimalt.
- Det er altid endt med, at når vilkårene udløber, så får man bakset en eller anden ny aftale sammen fem minutter i tolv.
Elbiler i Danmark anno 2019 - Fra billigst til dyrest
Fåes også i en storsøster-udgave, Smart EQ forfour, der har en startpris fra 147.798 kroner.
Volkswagen e-Up
Volkswagen e-Up. Foto: Johannes Eisele / Scanpix Denmark
0-100 (km/t): 12,4 sekunder
Topfart: 130 km/t
Rækkevidde: 95 kilometer
kWh / 100 km: 16,8 kWh
Startpris fra 182.295 kroner.
Denne version af modellen er udsolgt i Danmark. En ny version forventes at komme i 2020.
Renault Zoe
Renault Zoe. Foto: Eric Piermont / Scanpix Denmark
0-100 (km/t): 11,4 sekunder
Topfart: 135 km/t
Rækkevidde: 260 kilometer
kWh / 100 km: 15,8 kWh
Startpris fra 234.900 kroner.
Hyundai IONIQ Electric
Hyundai IONIQ Electric Foto: Kim Hong-ji / Scanpix Denmark
0-100 (km/t): 9,9 sekunder
Topfart: 165 km/t
Rækkevidde: 195 kilometer
kWh / 100 km: 14,4 kWh
Startpris fra 254.995 kroner.
Hyundai Kona Electric 64 kWh
Hyundai Kona. Foto: Daniel Roland / Scanpix Denmark
0-100 (km/t): 7,6 sekunder
Topfart: 167 km/t
Rækkevidde: 400 kilometer
kWh / 100 km: 16,0 kWh
Startpris fra 309.995 kroner.
Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf. Foto: DAVID MCNEW / Scanpix Denmark
0-100 (km/t): 9,6 sekunder
Topfart: 150 km/t
Rækkevidde: 190 kilometer
kWh / 100 km: 16,8 kWh
Startpris fra 320.395 kroner.
BWM i3
BWM i3. Foto: Eric Piermont / Scanpix Denmark
0-100 (km/t): 7,3 sekunder
Topfart: 150 km/t
Rækkevidde: 235 kilometer
kWh / 100 km: 16,1 kWh
Startpris fra 329.000 kroner.
Kia e-Niro 64 kWh
Kia e-Niro. Foto: Frederic J. Brown / Scanpix Denmark
0-100 (km/t): 7,8 sekunder
Topfart: 167 km/t
Rækkevidde: 455 kilometer
kWh / 100 km: 17,1 kWh
Startpris fra 334.999 kroner.
Nissan e-NV200 Evalia
Nissan e-NV200. Foto: Stan Honda / Scanpix Denmark
0-100 (km/t): 14 sekunder
Topfart: 123 km/t
Rækkevidde: 190 kilometer
kWh / 100 km: 20 kWh
Startpris fra 337.748 kroner.
Nissan Leaf e+
Nissan Leaf e+. Foto: Frederic J. Brown / Ritzau Scanpix
0-100 (km/t): 7,0 sekunder
Topfart: 150 km/t
Rækkevidde: 355 kilometer
kWh / 100 km: 16,9 kWh
Startpris fra 344.300 kroner
BMW i3s
BMW i3s. Foto: Tobias Schwarz / Scanpix Denmark
0-100 (km/t): 6,9 sekunder
Topfart: 160 km/t
Rækkevidde: 230 kilometer
kWh / 100 km: 16,5 kWh
Startpris fra 359.000 kroner.
Tesla Model 3
Tesla Model 3. Foto: Jung Yeon-je / Ritzau Scanpix
0-100 (km/t): 3,4 sekunder
Topfart: 261 km/t
Rækkevidde: 450 kilometer
kWh / 100 km: 16,4 kWh
Startpris fra 454.000 kroner.
Bemærk der her er tale om den version af Model 3'eren, der har den længste rækkevidde. Startprisen for versionen med en rækkevidde på 310 kilometer er på 372.600 kroner.