Business

Flystyrt og krise koster Boeing dyrt

Fly af typen 737 Max 8 har været fanget på jorden i en måned. Skandalen kan "save Boeings fremtid midt over," siger ekspert.

I det første regnskab siden et Boeing 737-fly af typen Max 8 styrtede i Etiopien, og kastede flyproducenten ud i en større krise, kan man se, at det har været en dyr omgang for virksomheden. Både på omsætning og bundlinjen ligger det amerikanske selskab lavere, end man samme periode sidste år.

På omsætningssiden er der således et lille fald på to procent, mens Boeings bundlinje for første kvartal 2019 er 13 procent lavere end samme periode sidste år.

Ifølge CNN havde eksperter på forhånd forventet et fald på cirka 11 procent sammenlignet 2018.

Før styrtet havde de samme eksperter forudsagt en stigning i omegnen af 18 procent for Boeing, der havde et særdeles lønsomt første kvartal i 2018. Set i det lys, er de faktiske tal en skuffelse for Boeing, der altså går tilbage på både omsætning og resultat efter flere år med vækst.

I kvartalsregnskabet oplyser Boeing samtidig, at de suspenderer deres forventninger til året på grund af krisen med 737 Max-flyene. Selskabet vil på et senere tidspunkt udlægge deres forventninger til 2019, men de sætter dog ingen dato på i første omgang.

Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, mener, at det endnu er for tidligt at sige, hvad Max 8-krisen kommer til at betyde for Boeing på den længere bane. Kan problemerne inddæmmes og løses med en opdatering af softwaren i flyene, kan det værste være overstået for Boeing. Men det kan også gå den modsatte vej, siger Jacob Pedersen til TV 2:

- Hvis kunderne stemmer i med fødderne og ikke vil flyve i den her flytype eller hvis flyselskaberne siger nej tak, selv om de har bestilt masser af fly – der er omkring 5000 fly i ordre hos Boeing i øjeblikket – så står Boeing med et kæmpemæssigt problem. Så bliver deres fremtid savet midt over.

To flystyrt og et globalt forbud

I oktober 2018 styrtede det første Boeing 737 fly af typen Max 8 ned i Indonesien. Styrtet kostede 189 menneskeliv, og var første gang, at et styrt for den populære 737-flytype fik en dødelig udgang.

Mindre end et halvt år senere, 10. marts 2019, fulgte næste tragedie, da et Boeing 737 Max 8-fly fra Ethiopian Airlines styrtede ned kort efter take-off fra den internationale lufthavn i Addis Ababa. Styrtet dræbte 157 personer. I begge tilfælde var der tale om to fly af nyere dato, og hurtigt spredte en frygt sig for, at flere ulykker kunne følge.

Allerede dagen efter styrtet, besluttede Ethiopian Airlines at holde alle sine fly af typen Boeing 737 Max 8 på jorden. Samme dag fulgte de kinesiske luftfartsmyndigheder trop, og over de næste dage traf en lang række myndigheder rundt om i verden samme beslutning.

Til sidst besluttede Boeing selv, at alle 737 Max 8-fly skulle forblive på jorden, indtil de havde fundet årsagen til styrtene og løst problemet.

Dermed blev i omegnen af 400 fly tvunget ud af drift. Det betød ikke overraskende, at Boeings aktiekurs tog et gevaldigt hak ned.

Flyene har stadig flyveforbud.