Business

Fem giganter ligger i krig om fremtidens streaming

Apples direktør Tim Cook til pressemøde om streamingstrategien 25. marts 2019.

Individuelle køb af underholdning og journalistik vil gå voldsomt tilbage, mens streaminggiganterne vinder mere indpas, lyder det fra medieekspert.

Mens Netflix er stormet frem og dominerer streamingmarkedet, har gamle giganter med dybe lommer observeret selskabet fra sidelinjen og ventet på det rette tidspunkt at slå til.

Med Disneys køb af 21. Century Fox i sidste uge og Apples lancering af deres storstilede streamingsatsning mandag, er tiden som lurepassere snart forbi.

Forbrugerne kan derfor forberede sig på, at giganterne de kommende år vil gå langt i kampen om deres gunst. Det fortæller seniorstrateg i Danske Bank Lars Skovgaard Andersen.

- Det er krigen om vores penge. Det handler om at komme ind og være vores foretrukne leverandør af indhold, og alle er bange for at være dem, der står tilbage, siger han.

Giganterne tæller udover Netflix, Apple og Disney også Amazon, Googles moderselskab Alphabet og mediekoncernen Warner.

Forskellige indgangsvinkler

De store og pengestærke selskaber har holdt sig afventende den første tid, fordi de har ventet på, at teknologien og forbrugerne skulle modnes. De har set en fordel i at lade Netflix bane vejen for dem, forklarer medieanalytiker og stifter af TomorrowsNextMedia Claus Bülow Christensen.

Giganterne har samtidig forskellige udgangspunkter og derfor også forskellige strategier og løsninger til, hvordan de vil sikre sig deres bid af fremtidens streamingmarked, uddyber medieanalytikeren.

Der er for eksempel Disney, der førhen har arbejdet sammen med Netflix og andre tjenester, men som gennem nogen tid ikke har givet tjenesterne lov til at forny aftalerne.

- De har skelet til Netflix og tænkt: ”Det kan vi også gøre”, og derved skærer de mellemleddene mellem dem og forbrugerne væk, hvilket de kommer til at tjene ufatteligt mange penge på, siger Claus Bülow Christensen. 

Og så er der Apple, der har været pioner inden for streaming med lanceringen af iTunes i 2001 og muligheden for at leje film i 2007.

- De har en meget stærk position, en masse viden, et gennemprøvet økosystem og et gigantisk netværk med over 1,4 milliarder enheder, så det har hele tiden ligget lige for, at de vil satse mere på streaming, siger medieanalytikeren. 

Den analyse deler han med Lars Skovgaard Andersen fra Danske Bank, som samtidig mener, at det for Apple også handler om at finde deres næste pengemaskine, da de ikke længere kan sælge nær så mange iPhones, som de kunne for år tilbage.

Derudover er der:

  • Amazon, som allerede er ved at være veletableret på markedet med deres tjeneste Amazon Prime.
  • Google, der i sidste uge meldte ud, at de vil lancere deres egen spil-streamingtjeneste, og da de i forvejen også har Youtube, vurderer Claus Bülow Christensen, at de på et tidspunkt også kommer med en mere samlet løsning.
  • Warner, der blandt andet ejer HBO samt ejer rettighederne til en lang række film, eksempelvis Harry Potter-universet, har også meldt ud, at de vil tage rettighederne hjem og lancere en ny tjeneste.   

Krigen om talenterne

Netflix’ forretningsmodel har blandt andet vist, at det handler om at kunne tilbyde kunderne noget unikt indhold, de ikke kan få andre steder. Og det er derfor, vi ser Disney og Warner hjemtage deres originale indhold, forklarer Claus Bülow Christensen.

Netflix har bevist, at det kan betale sig at lave kontrakter med store instruktører om at producere originalt indhold til dem. For eksempel Martin Scorsese, David Fincher og danske Susanne Bier.  

- For når det kommer til stykket, handler det om at fortælle en god historie, og her kan et dygtigt talent give en tjeneste en fordel over konkurrenterne, siger medieanalytikeren.

På Apples pressemøde mandag blev det offentliggjort, at markante personligheder som Oprah, Steven Spielberg og J. J. Abrams vil producere indhold for Apples nye streamingtjeneste.

Fremtidens streamingmarked

De fem amerikanske giganter vil være altdominerende inden for produktion og distribution af underholdning i løbet af ganske få år, lyder vurderingen fra Claus Bülow Christensen.

- Der er en uhyggelig tendens til, at vi ser utrolige mængder af kunder og penge koncentreret på få amerikanske selskaber. Og der er ikke tegn på, at andre selskaber kan være med i det spil her.

Det er ikke kun film, serier og dokumentarer, man kommer til at kunne boltre sig i på de tjenester. Forskellige journalistiske produkter vil også blive en del af pakken.

Apple er dog dem, som mest eksplicit har valgt at satse på journalistisk indhold med deres satsning Apple News, som de også løftede sløret for mandag.

Fremtiden for streaming vil betyde, at forbrugerne ikke længere skal købe deres film, musik, bøger, aviser, magasiner og lignende hist og her, men kan få det hele samlet med én tjeneste, vurderer Claus Bülow Christensen.