Business

Mangemillionær og iværksætter: Indvandrerdebatten slår klimaet hver gang

Endomondo-medstifter Mette Lykke er i dag direktør for madspildsvirksomheden Too Good To Go.

Efter at være blevet mangemillionær på salget af Endomondo bruger Mette Lykke Kjeldsen nu sine kræfter på at stå i spidsen for Too Good To Go.

2018 har bestemt ikke været klimaets år.

Tørke herhjemme, endnu værre naturkatastrofer i udlandet og FN’s klimapanel, som kunne fortælle, at klimaet vil begynde at løbe løbsk allerede ved en temperaturstigning på 1,5 grader.

Den hårde virkelighed har dog gjort, at flere er blevet mere bevidste om, hvor store udfordringer vi har med klimaforandringerne, mener Mette Lykke Kjeldsen, administrerende direktør for madspilds-appen Too Good To Go.

- Desværre er der nok også en risiko for, at det først for sent går op for det store flertal, siger hun.

Hun understreger, at vi alle sammen har et ansvar for klimaet, men i sidste ende er det politikerne, som har de mest afgørende redskaber.

- Dem, kunne jeg godt tænke mig at se, politikerne bruge lidt mere. De har været for langsomme, men det har de især af én årsag. Klimaet har nemlig ikke været højst på agendaen hos vælgerne.

Indvandrerdebat overskygger klima

Derfor bliver næste valg også spændende, mener Mette Lykke Kjeldsen. For så vil vi for alvor se, om både politikere og vælgere er blevet mere klimabevidste. Men skepsisen nager hos den idealistiske iværksætter.  

- Typisk har det været sådan, at når det kommer til stykket, så har indvandrerdebatten slået klimaet hver eneste gang.

Skal det for alvor komme øverst på prioriteringslisten, kræver det, at flere danskere går sammen og råber højt på forandring.

- Så er jeg sikker på, at vi vil se nogle mere ambitiøse klimaudspil fra hele Folketinget, siger hun.

I TV 2 NEWS-programmet 'Min første million' fortæller hun om sit liv som iværksætter. 

Solgte app for 575 millioner kroner

En måde at råbe højt på er også ved selv at tage ansvar, mener Mette Lykke Kjeldsen. Og det gælder både virksomheder og forbrugere.

Det gik for alvor op for hende, da hun mødte de fem stiftere af Too Good To Go. Inden da havde hun skam været bevidst om ikke at spilde mad, men hun var ikke inde i, hvor stort et problem det egentlig er, før stifterne satte hende ind i det og fremlagde deres bud på, hvordan man kunne løse det.

Too Good To Go er således en madspildsapp, hvor virksomheder billigt kan sælge den overskydende mad, der ellers skulle smides ud. Det var en idé, som Mette Lykke Kjeldsen brød sig om, og hun gik ind i projektet.

Dermed fik de unge stiftere en erfaren iværksætter med om bord. Tilbage i 2007 var Mette Lykke Kjeldsen nemlig med til at starte træningsappen Endomondo op, som i 2015 blev solgt til den amerikanske sportsgigant Under Armour for 575 millioner kroner.

Et beløb, der blev delt mellem de tre stiftere.

Mange bække små

For Mette Lykke Kjeldsen er Too Good To Go en løsning, som både efterlader kunder og virksomheder som vindere, da de både sparer penge og gør noget godt ved at forhindre madspild.

- En tredjedel af al mad smides ud, og otte procent af alle drivhusgasser skyldes madspild. Der er jo ingen grund til det. Det er et dumt problem at have.

Det "dumme" problem er imidlertid også komplekst at løse, tilføjer den administrerende direktør, og der findes ikke én løsning. Derfor handler det også om at prøve flere ting af ud fra ordsproget ”mange bække små gør en stor å”. Og det er ud fra den tanke, at Too Good To Go kan anskues.     

- Vi startede jo ud med bare et par forretninger til i dag at redde omkring 30.000 måltider om dagen.

Selve appen er selvfølgelig kerneforretningen, og det de skal leve af, men Mette Lykke Kjeldsen fortæller, at det kun er en del af deres mission, som hører under en bredere ambition om at lave en hel bevægelse mod madspild.  

- Vi vil have folk til rent faktisk at ændre deres vaner. De skal blive mere opmærksomme og eksempelvis tænke sig om, inden de næste gang, for tredje uge i træk, dropper fire bananer ned i skraldespanden.

Kampen mod madsplid starter netop i hjemmet, tilføjer hun, da det er her, at over halvdelen af al mad bliver smidt ud.

Privilegier forpligter

Selvom Mette Lykke Kjeldsen har penge nok på kontoen til at kunne trække sig tilbage til et liv i luksus, er det absolut ikke en tanke, som tiltaler hende.

Tværtimod mener hun, at penge, magt og privilegier forpligter.

- Jeg har altid synes, at dem, som har evnen og muligheden, de har også pligten. Om det så er klimaudfordringerne eller nogle andre problemer i samfundet, synes jeg, det er en forpligtelse, at man gør et eller andet.                                                 

En ide, fortsætter hun, som alt for længe veg tilbage for andre og mere kortsigtede værdier. Men hos sine unge medarbejdere oplever hun, at der er ved at ske et stort skifte, i forhold til hvordan det var, da hun selv startede på arbejdsmarkedet for 14 år siden.   

- De er ekstremt bevidste om klimaet og sætter spørgsmålstegn ved alting. Lad os tage et eksempel. Vi er jo en digital virksomhed, der ikke selv producerer noget. Alligevel presser medarbejderne på for, at vi skal nedsætte vores CO2-aftryk. Og det gør vi blandt andet ved at nedsætte antallet af alle de emails, vi sender ud.

Hendes generation, og dem der er ældre, kan derfor lære meget af de unge i dag, lyder det fra Mette Lykke Kjeldsen.  

- Hvis vi om 30 år ender i en situation, hvor vi skal pege fingre af dem, som har skylden for, at det hele gik galt, så er det min generation og op efter, der har størstedelen af skylden. Det er ikke vores unge i dag. Her gør mange en fantasitisk indsats.