Business

Danskerne køber flere julegaver på nettet

Postnord har forsøgt at komme den travle juletid i møde med massiv oprustning.

Med få dage til andesteg, gaver og risalamande nærmer julestemningen sig sit højeste gear.

Men ude i butikkerne og i særdeles hos netbutikkerne har julen længe været godt i gang.

Det følger de nøje med i hos DIBS, der håndterer betalingsløsninger for Nets.

På deres kontorer ruller en endeløs pengestrøm henover store computerskærme: 48 kroner, 3000 kroner, 233 kroner, 5000 kroner.

Når DIBS lægger alle disse handler sammen, giver det en stigning i julehandlen hos netbutikkerne på 18 procent i forhold til sidste år, fortæller salgsdirektør Henriette Høyer.

- Jeg tror, danskerne har taget nethandlen til sig, fordi de har fundet ud af, hvor utrolig nemt, enkelt og sikkert det er, siger hun.

Hun understreger, at man endnu ikke kan sige noget om, hvor mange penge danskerne i alt har brugt i december indtil videre, men målt på antallet af transaktioner bliver det endnu et rekordår.

Tabellen herunder viser den daglige stigning af antallet af transaktioner i nethandlen målt i forhold til samme decemberdag sidste år. Nogle af de store forskelle på enkelte dage skyldes formentlig, at weekenderne ikke er placeret på samme datoer de to år.

Nethandel med en rolig hånd

De nye tal er ifølge Foreningen for Dansk Internethandel også udtryk for, at danskerne føler sig mere sikre, når de handler på nettet.

- Det er bare blevet noget, folk gør i alle aldersgrupper, fra de yngste til de ældste. De bliver mere og mere trygge ved det, vurderer direktør Niels Ralund.

Han peger også på, danskerne er blevet mere rolige ved at bestille varer op til jul, da tallene viser, at antallet af transaktioner hos netbutikkerne har været ekstra højt omkring sidste weekend. Tidligere bestilte danskerne deres juleindkøb på nettet allerede i starten af december, da de ville være helt sikre på at få deres varer.

Mere bekvem afhentning

Den store udfordring for netbutikkerne i julemåneden har ifølge Niels Ralund været spidsbelastningen hos afhentningsstederne.

- Hvor folk har måttet vente i meget lang tid og er blevet irriteret. For så kunne man ligeså godt stå nede i en forretning og vente på at få købt sin vare på normal vis.

Men direktøren vurderer, at efter der er kommet flere afhentningssteder rundt om i landet, har dette problem ikke været så udtalt i år.

Hos Postnord har de også sat ekstra ind overfor de lange køer. Hele 100 nye posthuse er blev sat op i supermarkeder og kiosker, ligesom de har oprustet med tre kilometer ekstra hylder på posthusene og indsat 400 ekstra pakkebude på gaden i julemåneden.  

Det oplyser e-handelsrådgiver hos Postnord, Jørgen Fischer.

Forventer rekordhøj milliardomsætning

Med en høj beskæftigelse og en fremgang i reallønnen har gennemsnitsdanskeren også godt med plads i gavebudgettet, fortæller markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv, som forventer en samlet vækst i julehandlen på omkring fem procent.

Det svarer til, at danskerne vil bruge 14,4 milliarder kroner på gaver, julemad med mere. I 2017 købte danskerne for 13,7 milliarder kroner, og i 2016 landede handlen på 11,9 milliarder.

Dermed estimerer Dansk Erhverv, at julehandlen også vil slå rekord målt på omsætning.