Business

Tesla tættere på afnotering, men er Elon Musk til at samarbejde med?

Tesla havde sit største underskud nogensinde ved det seneste kvartalsregnskab.

Der er stor opmærksomhed omkring den amerikanske elbilproducent Tesla i disse dage. Det skyldes især den excentriske ejer og stifter, Elon Musk.

Det sidste stykke tid har han trukket overskrifter i diverse medier. Senest i begyndelsen af august, hvor han på det sociale medie Twitter skrev, at han overvejede at tage Tesla af børsen – en såkaldt afnotering – og gøre firmaet privat til en kurs på 420 dollar per aktie.

Hvis det skal ske, vil det kræve en større pose penge, men den del skulle ifølge Elon Musk allerede være på plads.

Musk vil have ro

Angiveligt er det en offentlig investeringsfond i Saudi-Arabien samt investeringsbanken Goldman Sachs og kapitalfonden Silver Lake, der skal hjælpe med afnoteringen.

Ifølge Nina Movin, administrerende direktør i Otte Mønsted Fonden, skyldes den bebudede afnotering, at Elon Musk ønsker ro omkring Tesla.

- Tesla er et stort selskab, som agerer, som om de var et lille start-up-selskab. På den måde giver en afnotering mening, så han ikke skal følge de regler, der er, når man er på en børs, siger hun til TV 2.

Tesla-aktien stiger, da Elon Musk i august er ude at sige, at han vil afnotere firmaet til kurs 420.

Med det mener Nina Movin, at Tesla-ejeren har svært ved at kommunikere med sine mange investorer, da han blot siger/tweeter, hvad han mener, uden at komme en officiel udmelding, blandt andet omkring afnoteringen.

Søgsmål

Tesla-ejerens tweet om at afnotere firmaet har også ledt til et søgsmål fra to investorer.

Efter tweetet steg aktien voldsomt. Det skabte glæde hos flere investorer, men ikke hos dem, der har 'shortet' aktien. Dem har Elon Musk tidligere omtalt i grimme vendinger.

At shorte er en manøvre, hvor man satser på, at en aktie taber værdi. Manøvren går ud på, at en investor låner en aktie. Mens han har aktien, sælger han den og håber på, at kursen derefter falder.

Hvis kursen på aktien falder, kan investoren købe den tilbage for eksempelvis det halve af, hvad han har solgt den for. Efter at have købt aktien tilbage leverer investoren aktien tilbage til dens oprindelige ejer og beholder selv fortjenesten af sine transaktioner med aktien.

Den manøvre forsøgte William Chamberlain og Kalman Isaacs. De har begge sagsøgt Elon Musk for hans opslag på Twitter. Ifølge Isaacs var opslaget "designet til at komplet at decimere investorer, der shortede" Tesla-aktien.

Også Chamberlain sagsøger ejeren for kunstigt at hæve prisen på Tesla-aktien.

Største underskud nogensinde

Elon Musk har også tidligere været ude efter andre investorer, da han til en konference i maj afbrød og latterliggjorde flere spørgsmål, han fik. Her kaldte han spørgsmålene ”kedelige” og ”dumme”.

Men trods Tesla-ejerens provokerende attitude overfor sine investorer vil det ifølge Nina Movin ikke skade interessen fra Saudi-Arabien.

- De kigger på teknologien omkring Tesla og tror på, at Elon Musk kommer til at tjene penge, siger hun.

Tesla har i sine otte års levetid på børsen kun haft to profitable kvartalregnskaber. Virksomheden seneste kvartal bød på det største underskud nogensinde – 717 millioner dollar.

Det store underskud skræmmer tilsynladende ikke. Der er stadig interesse for at købe Elon Musks firma af børsen for over 457 milliarder kroner.

- Saudi-Arabien vil gerne gøre sig uafhængig af olieindtægterne. De har opkøbt en række nye teknologiselskaber, fortæller Nina Movin.

Problemer med sin nyeste model

Det er ikke kun Musks udbrud mod sine investorer, der skaber dårlig omtale for Tesla. Også deres nyeste elbil, Model 3, har ikke levet op til forventningerne. Ifølge chefredaktøren på Bilmagasinet, Mikkel Thomsager, brænder Tesla en masse penge af på Model 3.

- Hvis man kigger på, hvad det koster at producere en Tesla, så er det i øjeblikket en af de dårligste forretninger i verden, siger han.

Elon Musk lovede, at firmaet ville lave 100-200.000 Model 3-biler i sidste halvår af 2017. Det levede Tesla ikke op til. De fik produceret 1810 modeller.

- Det er et problem for en lille fabrik, som ikke har mange partnere eller venner i verden, lyder det fra Mikkel Thomsager.

Mens produktionen af Model 3 halter, er etablerede bilfirmaer som Audi, Mercedes og Volvo begyndt at producere elbiler.

Det, mener Mikkel Thomsager, kan enten hjælpe med at ”trække elbil-begrebet op” og hjælpe Tesla til en større efterspørgsel. Men det kan også ske, at Tesla bliver udkonkurreret på kvalitet.