Tesla skal til eksamen med denne bil, og der er ikke plads til fejl
Elon Musk har fortryllet investorer og fans verden over, men nu er de ved at vågne af deres tornerosesøvn og begynder at kræve resultater.
- Velkommen til produktionshelvedet.
Med den erklæring skød Elon Musk i juli 2017 produktionen af Teslas Model 3 i gang. Selskabets absolut største satsning til dato.
Det var ment halvt i spøg, men Teslas stifter og administrerende direktør skulle få mere ret, end han bryder sig om. For Tesla har haft umådeligt svært ved at levere på sine løfter om leveringerne af Model 3.
Det har ført til kritiske spørgsmål om Teslas evne til at masseproducere. Ligesom ledende medarbejdere har forladt selskabet, og Elon Musk har trods løfter om det modsatte måttet låne flere penge til produktionen af Model 3, Model X og Model S tidligere på året.
Tirsdag meldte selskabet så ud, at de ser sig nødsaget til at afskedige ni procent af sine 40.000 ansatte. Svarende til omkring 3000 medarbejdere. Ingen af dem er dog direkte tilknyttet produktionen af Teslas biler, forklarer Elon Musk i et tweet.
Den store hovedpine
Den oprindelige plan var, at der skulle rulle 5000 Model 3’ere ud om ugen i december 2017, men da julen kom, kunne selskabet kun levere 270 om ugen.
Først i april 2018 begyndte der at komme nogenlunde fut i produktionen, og på nuværende tidspunkt laver Tesla ifølge Bloomberg 2612 Model 3’ere om ugen. I alt er der produceret 36.742 styk.
Det er et kæmpe problem. For der gik ikke længe, efter Elon Musk lancerede bilen 1. april 2017, før ordrerne rullede ind. Snart var der over 400.000 forudbestillinger. I sig selv en imponerende bedrift, men som bare ikke er meget værd, hvis man ikke kan levere.
Leveringsproblemerne bliver ikke mindre af, at Model 3’eren er tænkt som Teslas store mainstream-gennembrud. En batteridrevet bil, som middelklassen skal have råd til.
- Model 3’eren skal være Teslas smør på brødet. En model, der er billigere og henvender sig til en langt større målgruppe, end deres nuværende gør, forklarer Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM-Motor.
Ifølge en analyse fra Morningstar har Model 3’eren også allerhøjeste prioritet hos Tesla, hvilket rapporten også vurderer er nødvendigt, for rigtig meget af selskabets kommende succes afhænger af, at de slår igennem med en middelklassebil.
Lever i fremtiden
Model 3’eren er imidlertid ikke Teslas eneste problem. Foruden gælden i Tesla Motors er der gælden i datterselskabet Solarcity, som producerer solpaneler. Oveni har der været problemer med Teslas test af selvkørende biler og Tesla-bilernes automatpilot. Her har problemerne både kostet lemlæstelse og dødsfald.
Om Elon Musk vil forholde sig offentligt til dønningerne af problemer afhænger af, hvilket humør han er i. Han har for vane at væve kritiske spørgsmål væk og vil hellere snakke om sine visioner for fremtiden, fortæller journalist Tim Higgins til The Wall Street Journal.
Men visionerne er netop også Elon Musks helt store styrke, fortsætter Tim Higgins, og forklarer, at måden, hvorpå stjerneiværksætteren kan samle investorer og fans om sine visioner, nærmest er helt magisk.
Det billede kan Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet, sagtens genkende, selvom han synes, at der på den bekostning er noget vidtløftigt over selskabet.
- Elon Musk maler ofte med den brede pensel og deler rundhåndet ud af drømmene.
Model 3 er en vigtig brik i den store plan
Evnen og viljen til at føre sine visioner ud i livet har ført til, at Elon Musk har søsat en del yderst ambitiøse projekter.
Udover Tesla Motors og det føromtalte SolarCity er der også SpaceX, som er et kommercielt rumfartsselskab, der blandt andet har udviklet en raket, som kan lette og lande igen horisontalt. Mere nede på jorden har Tesla også udviklet et batteri, Powerwall, som skal forsyne et helt hjem med strøm.
Udefra kan det derfor godt se ud til, at Tesla spreder sig over for mange ting, forklarer Per Hansen. Men kigger man nærmere, er der en sammenhængende symbiose mellem de fleste af projekterne, som røber den grundlæggende idé i Tesla.
- Visionen er, at den energi, vi får fra solen, skal kunne høstes, opbevares og bruges mere effektivt, så vi i fremtiden bliver helt uafhængige af fossile brændstoffer, siger Per Hansen.
Elon Musks fremtidsvision går altså i grove træk ud på, at solpaneler fra Solarcity optager energi fra solen, som opbevares i et Powerwall-batteri, som giver strøm til hele huset og til Tesla-bilen.
Den nye folkevogn
Model 3’eren er derfor afgørende, fordi den skal bevise, at Elon Musks vision også kan blive tilgængelig for almindelige mennesker og ikke kun eliten.
- Det er elbilernes svar på folkevogn, som for alvor skal bevise, om Tesla kan få middelklassens accept.
Men tiden er imod den ambitiøse bilfabrikant.
- I dag er der ikke så mange batteridrevne elbiler på markedet. Alene det giver Tesla en kæmpe fordel til de andre producenter, siger Mikkel Thomsager.
- Men vi ved også, at de andre står klar med billigere batteridrevne elbiler i kulissen, som allerede i løbet af 2019 og 2020 vil komme på markedet.
Musk og gigafabrikkerne
Det store spørgsmål om Model 3’eren er dog, om den rent faktisk kan være en bil for hele middelklassen og ikke kun den rige del af den. Den mest skrabede version koster i USA omkring 35.000 dollars. Med alt ekstraudstyr kommer prisen dog op på 86.000 dollars. Eller lidt over en halv million danske kroner.
Tesla har et stort es i ærmet. Gigafabrikker, som skal kunne imødekomme den store efterspørgsel af lithium-ion-batterier, der er en af hovedårsagerne til den produktionsmæssige flaskehals på deres elbiler. Den første er ved at blive opført i Nevada, og to andre er på tegnebrættet.
Svæver på en regnbue af tillid
Tesla har i løbet af sine 15 år aldrig givet overskud og har ophobet sig en enorm gæld på 10 milliarder dollars. Alligevel er selskabet den mest værdifulde bilfabrikant. Målt på markedsværdi er Tesla 56 milliarder dollars værd. Nummer to er Ford med en værdi på 48 milliarder dollars.
Det er ifølge Per Hansen alene investorernes penge og ikke mindst deres tro på Teslas fremtid, som holder selskabet kørende. Og så længe de bløder penge, vil Elon Musk være dybt afhængig af investorernes gunst og villighed til at skyde mere kapital i selskabet, når det er nødvendigt.
Faren for, at investorerne løber skrigende væk i morgen, er dog meget lille, forklarer Per Hansen.
- Selskabet brænder for drømmen om, at alle biler i fremtiden vil være eldrevne. Og så længe investorerne køber ind på den præmis, kan tingene egentlig godt køre rundt.
Investeringsøkonomen understreger dog, at tilliden til Tesla handler rigtig meget om, hvorvidt man har tillid til, at Elon Musk vil være i stand til at få fuldendt sit eventyr.
Meget på spil
Model 3’eren er Teslas eksamen, hvor der ikke er plads til fejl. Eksempelvis vil en tilbagekaldelse af et stort parti af bilerne være den rene katastrofe.
Det skyldes, at nyhedsværdien og hypen er ved at gå af Tesla, forklarer Per Hansen, og derfor skal investorerne snart se resultater, så de kan se, at der er lys for enden af tunnellen.
Tim Higgins fra Wall Street Journal understreger også, at Tesla har meget på spil. Især fordi de mange problemer med Model 3’eren har rejst spørgsmål om, hvorvidt Elon Musk på den lange bane faktisk er i stand til at gøre de ting, han siger, han vil.
For at nå målene er pisken også blevet svunget hårdt over Teslas ansatte, som for alvor har mærket Elon Musks produktionshelvede. Siden efteråret er der kommet flere sager frem i pressen om en stigning af alvorlige ulykker og stress blandt medarbejderne.
Selvom deres timeløn er syv dollars under gennemsnittet, er deres arbejde meget værdsat af Elon Musk. På Teslas generalforsamling i sidste uge var det i hvert fald en tårevædet direktør, der indtog scenen og fortalte, at drivkraften ikke er de finansielle hensyn.
- Hos Tesla bygger vi biler med kærlighed.