Business

Andrea Elisabeth Rudolph i 'Min første million': Jeg havde et troværdighedsproblem

Med sig selv som hovedperson har den tidligere tv-vært skabt en fortælling om sit eget firma, som mange kan identificere sig med.

Det er absolut ikke givet på forhånd, at man kan gå fra at være afholdt tv-darling til at være respekteret iværksætter med et troværdigt produkt.

Læringskurven var da også stejl for den tidligere journalist og 'Vild med dans'-vært Andrea Elisabeth Rudolph, da hun kastede sig ud i at ville producere bæredygtige kvalitetscremer uden problematisk kemi.

Det var nemlig langt fra alle, som havde tiltro til, at hun faktisk kunne og ville bygge en seriøs forretning op.

- På et tidspunkt havde vi helt klart et troværdighedsproblem, fordi hvad ved en underholdningsvært om cremer og hud? Og jeg er helt sikker på, at der var mange, der tænkte, at nu, hvor mit navn var varmt, skulle der bare sælges nogle varer på det.

Det fortæller Andrea Elisabeth Rudolph til TV 2s iværksættermagasin 'Min første million'.

Stærke regnskaber

De seneste års regnskaber fra Rudolph Care, som virksomheden hedder, viser dog, at der langt fra bare var tale om en form for merchandise. 8,7 millioner kroner landede resultatet på i 2017. Lidt under en tredjedel mere end året før.

Det er ærgerligt, at der stadig ikke er folk ude i verden, som ikke ved, hvad Rudolph Care er

Andrea Elisabeth Rudolph

Hertil kommer, at virksomhedens lommer er rimelig velpolstret med en egenkapital på 18,9 millioner. Men mange af de penge skal, ifølge Andrea Elisabeth Rudolph, bruges til at markedsføre hendes produkter i udlandet.  

- Det er ærgerligt, at der stadig ikke er folk ude i verden, som ikke ved, hvad Rudolph Care er, siger iværksætteren med et slet skjult glimt i øjet.

Hun understreger dog, at tingene skal ske i den rigtige rækkefølge, og at det er vigtigt, der bliver bygget på et ordentligt fundament.

Her er det vigtigt, tilføjer Andrea Elisabeth Rudolph, at prioritere nøjagtigt, hvordan de skal markedsføre sig på de enkelte markeder og fortælle forbrugerne, hvordan Rudolph Care adskiller sig fra konkurrenterne.

Den gode fortælling skabte troværdighed

Rudolph Care skriver på deres hjemmeside, at deres mål er at lave skønhedsprodukter, som kan måle sig med kvaliteten fra andre luksusbrands, men som også har omtanke for sundhed og miljø.

Det er min ide og koncept, men jeg havde aldrig kunne lave det alene

Andrea Elisabeth Rudolph

For at sprede budskabet og vinde forbrugernes tillid har Andrea Elisabeth Rudolph i meget høj grad brugt sig selv og hendes egen fortælling. Den startede dengang, hun fandt ud at, at hendes blod indeholdt markant flere uønskede kemiske stoffer, end hun havde regnet med.

Men da hun undersøgte markedet for andre og sundere produkter, kunne hun ikke finde noget med den samme høje standard, som hun er vant til.  

- Jeg havde svømmet i ni år, og det gav mig sindssyg tør hud, så jeg havde brug for et produkt, som kunne præstere.

Rudolph Care blev derfor historien om, hvordan journalisten lagde sin livsmission om for at skabe hudplejeprodukter, hun selv kunne føle sig tryg ved at bruge.

Og den historie ræsonnerer godt hos forbrugerne, fortæller forbrugerekspert ved Retail Institute Dorte Wimmer.

- Det skaber identifikation hos mange almindelige forbrugere. Fremfor at give billedet af at være en fjern storspiller, får man en følelse af, at man kender hende. Det bliver mere lokalt, og det øger troværdigheden, siger Dorte Wimmer.

Er blevet klogere

11 år senere er det en stolt Andrea Elisabeth Rudolph, som ser tilbage på sit iværksætterliv. 

- Det er min ide og koncept, men jeg havde aldrig kunne lave det alene, understreger hun. 

Strategien for den spirende iværksætter var at bruge de erfaringer, hun havde som kendt journalist med at opbygge et brand, til at slå igennem på det benhårde detailmarked.

Det er faktisk mit navn, der står, og med det følger også et ansvar

Andrea Elisabeth Rudolph

Det sidste havde hun dog ingen erfaringer med. Det vidste hun på forhånd og var derfor ikke sen til at række ud efter erfarne folk, som kunne være interesseret i at hjælpe hende.

En af dem var Niels Mikkelsen, den daværende direktør af modevirksomheden IC Group, som blandt andet ejer mærkerne Tiger of Sweden og By Malene Birger.

- Jeg sagde: ”Du har virkelig meget viden om salg og distribution, kan du ikke fortælle mig noget om det?” Og selvom han sad og var direktør for en kæmpe virksomhed, var han sød at sige til mig, at det var de samme udfordringer, vi sad med, bare i et andet størrelsesforhold.

Derfor kunne direktøren sagtens sætte sig ind i de muligheder og udfordringer Rudolph Care havde, og det blev til mange kaffemøder mellem de to. Men han er blot en af mange, som har bistået Andrea Elisabeth Rudolph i at bygge sin virksomhed op. Og hver og en har hjulpet hende til at blive klogere.

Kompromisløst, hårdt arbejde

Selvom det går godt, betyder det ikke, at det ikke er hårdt arbejde hver eneste dag, fortæller Andrea Elisabeth Rudolph. For konkurrencen er hård, og det er vigtigt at følge med.

Alligevel har hun valgt at have udviklingen og produktionen hjemme i Danmark, fremfor at flytte det hele eller noget af den til udlandet, hvor det kunne gøres billigere.

- Jeg skal jo kunne stå 100 procent indenfor det, og det er faktisk mit navn, der står, og med det følger også et ansvar.

Kompromisløsheden er derfor gennemgående for hele foretagendet, fortæller Andrea Elisabeth Rudolph. Hvilket kan spores tilbage til den indignation, hun følte, dengang hun ikke kunne finde det hudplejeprodukt, hun søgte.   

- Jeg var simpelthen så vred. Jeg følte mig snydt som forbruger. For det var en jungle at navigere i det her.

 Se hele interviewet med Andrea Elisabeth Rudolph på TV 2 Play.