En nødløsning førte til mere end 200 ansatte og en millionindtjening på rengøring
En arbejdsløs kvindes nødløsning blev til en af dansk erhvervslivs mest bemærkelsesværdige succeshistorier. I dag deler hun sine erfaringer med andre.
Fat noget at skrive med, for her får du opskriften på en succesfuld virksomhed.
Glade medarbejdere = Glade kunder = Profit
Formlen har i hvert fald virket for Birgit Aaby, ejer og tidligere direktør i rengøringsfirmaet, Combiservice, siger hun.
- Jeg har det sådan, at mine medarbejdere nærmest er vigtigere end mine kunder, fordi så ved jeg, at jeg har noget stabilitet. Og det er også derfor, vi tjener penge. Det er der ikke mange, der gør i vores branche, siger Birgit Aaby til TV 2 News’ iværksættermagasin 'Min første million'.
Med stabilitet mener Birgit Aaby blandt andet, at de ikke har særlig meget sygefravær.
Resultatet af denne virksomhedsfilosofi er, at Combiservice i dag har 220 ansatte, en bruttofortjeneste på 26 millioner kroner og et resultat på fem millioner kroner.
Fra arbejdsløs til mangemillionær
Da Birgit Aaby i sin tid startede Combiservice, var det af ren og skær nød. Hun havde mistet sit arbejde, havde ingen uddannelse og med et barn på vej skulle der ske noget drastisk.
At hun mange år senere ville beklæde det ærefulde øgenavn ’Rengøringsdronningen’ i det danske erhvervsliv, var en usandsynlig tanke på det tidspunkt. Dengang ville Birgit Aaby være lykkelig, hvis hun på sigt kunne ende med at omsætte for 10 millioner kroner.
Selv mener hun, at hendes historie er et tiltrængt modstykke til det billede, der bliver tegnet af iværksættere i dag, og som smitter af på mange af dem, der starter selv.
- De er jo sådan meget omkring: ”Vi skal have den her million milliard forretning”. Hvorimod jeg gjorde det, fordi jeg ikke havde et andet valg. Og min drøm var egentlig bare at gøre en forskel.
- Jeg synes også, det er vigtigt at huske, at en succesfuld iværksætter er en, som kan tjene sin egen løn. Vi behøver nødvendigvis ikke at skulle udvikle apps og have 200 mennesker ansat. En frisør, en negleteknikker eller en tømrer, som kan tjene sin egen løn hjem, er jo også en succes.
En engel
I erhvervslivet er der et bestemt begreb: Business angel, eller oversat til dansk ’forretningsengel’. Det er en bestemt type investor, som ikke blot ser passivt til, efter han eller hun har skudt penge i en nystartet virksomhed, men som engagerer sig aktivt i at gøre den til en succes.
Efter 12 år i direktørstolen overlod Birgit Aaby driften af selskabet til en administrerende direktør. Efterfølgende har hun valgt at bruge meget af sin tid på at være business angel. Den rolle kan man blandt andet opleve hende i på DR i iværksætterprogrammet 'Løvens hule'. En rolle, som også giver hende noget igen.
- Jeg har lært mere på de her tre år, end jeg har lært i hele mit arbejdsliv. For de mennesker, der kommer ind i 'Løvens hule', er jo sindssygt dygtige og har en viden om noget, jeg ikke har. Men jeg kan noget andet, som de står og har brug for.
Det er især budgetter og regnskaber, som mange af de unge virksomheder ikke har styr på, fortæller Birgit Aaby. Ligesom de kan have svært ved at finde ud af, hvornår de skal ansætte folk, hvad det koster at få lavet deres produkt og hvordan de skal tjene penge på det.
Pengene betyder ikke noget
Det koster selvfølgelig at engagere sig som investor, og det er ikke altid, at man får et afkast eller sågar pengene hjem. Men det betyder ikke så meget, fortæller Birgit Aaby.
- Jeg tror selvfølgelig på produktet, men det er ikke altid, det lykkedes. Men det er en del af det. Det er valget mellem gynger eller karruseller.
I starten, da Birgit Aaby stadig var nyrig, brugte hun mange penge på sig selv. Det var mega fedt, siger hun, men hun fandt også ud af, at det er rigtigt, hvad man siger: at penge ikke gør én lykkeligere.
- Jeg kan kun spise mad indtil, jeg bliver mæt, jeg kan kun køre i en bil ad gangen og jeg kan kun sove i en seng. Så jeg har faktisk solgt alt det der overflødige fra. For det er ikke det, der er vigtigt.
Friheden, der følger med de mange penge, vil hun dog ikke være foruden, og den sætter hun til gengæld pris på.
- Jeg er totalt mega priviligeret og taknemmelig for, at jeg har den her frihed og mulighed for at give mine børn, det de skulle få brug for. Ikke at de har det, for de arbejder alle sammen og får ikke meget mere end alle andre.
Kunsten om at give slip
Springet fra at være almindelig ufaglært lønmodtager til at være chef var overvældende for Birgit Aaby.
- Der er svært at skulle være chef og være øverst i hierarkiet og finde ud af, hvordan man går forrest. Jeg ville ikke være det foruden, fordi det er bare et spørgsmål om at behandle andre, som du gerne selv vil behandles.
Chefrollen voksede dog med Birgit Aaby, men en af hendes vigtigste erfaringer er, at der er grænser for, hvor meget man som iværksætter kan vokse med ens virksomhed.
- Jeg havde siddet i stolen i 10-15 år og til sidst var min holdning til de fleste forslag ”Been there, done that”. Men det udvikler ikke virksomheden på samme måde.
Efter hun trak sig og i stedet vogtede over Combiservice fra et helikopterperspektiv, kunne hun se, at det ikke alene var det bedste for selskabet, men også for hende selv.
Mange gamle iværksættere involverer sig for dybt, siger hun, og det betyder, de ikke kan give slip. Men det er nu engang det bedste for alle parter, understreger Birgit Aaby.
Det er det samme som at give slip på sine børn. Det er også svært. Men de udvikler sig faktisk bedst, når man lige giver slip på dem.