Business

Første nedgang i 13 år, men ikke alt går den forkerte vej for Lego

Koncernens samlede salg til forbrugerne er forbedret på en række markeder. 

I USA og Europa har Lego haft tilbagegang, men det går fremad i Kina.

Lego-koncernen har tirsdag fremlagt sit årsregnskab for 2017, og det viser for første gang i 13 år en nedgang i både omsætning og nettoresultat. 

Omsætningen faldt syv procent til 35 milliarder danske kroner, og nettoresultatet udgjorde 7,8 milliarder mod 9,4 milliarder sidste år.

Men selvom koncernen omsatte for færre penge, har den ikke solgt færre klodser. Faktisk oplyser Lego i  en pressemeddelelse, at det samlede salg til forbrugerne er forbedret på en række markeder. 

Dét gik godt

  1. Salg forbedret

    Arkivbillede.

    Selvom koncernen solgte for færre penge, er der ikke blevet solgt færre klodser. Faktisk er det samlede salg til forbrugerne på en række markeder forbedret.

  2. Salget går godt i Kina

    Arkivbillede.

    I Kina gik det godt. Her steg salget med tocifrede rater.

  3. Flere produkter klarer sig ifølge Lego godt

    Arkivbillede.

    Lego City, Lego Duplo, Lego Creator og Lego Friends har ifølge Lego ’fortsat klaret sig godt’.

  4. Godt salg af Lego Star

    Arkivbillede

    Der har været godt salg af Lego Star WarsTM-produkter, siden den ottende ’Lego Star Wars’-film blev lancereret i september.

Dét gik knap så godt

  1. De har solgt ud

    Arkivbillede.

    Lego brugte 2017 til at få ryddet op på varelagrene, da de i årene op til havde haft store lagerbeholdninger, som de altså nu har fået solgt ud af. Det har betydet, at de har været nødsaget til at sælge ud med rabat, og det ses nu på bundlinjen.

  2. Salget på Legos kernemarkeder i Europa og Nordamerika faldt

    Arkivbillede.

    Det er her, de har deres absolut største markeder.

Så selv om det med tirsdagens fremlæggelse af årsregnskabet ikke umiddelbart ser ud til, at der er meget at glæde sig over for Lego-koncernen, betyder det ikke nødvendigvis, at efterspørgslen på legoklodser er nedadgående. 

- Det kommende år er det målet at stabilisere forretningen gennem en fortsat investering i fantastiske produkter, effektiv global markedsføring og en forbedret drift.

- Men der er ingen hurtige her-og-nu løsninger, og det kommer til at tage tid, før vi opnår stabil vækst, oplyser Niels B. Christiansen, administrerende direktør i Lego-koncernen i en pressemeddelelse. 

Kan tage noget tid at rette op på

Børsens chefredaktør Niels Lunde mener ikke nødvendigvis, at det negative resultat er en engangsforestilling.

-  Jeg er ikke sikker på, at 2018 bliver helt fantastisk heller. Det her kan godt komme til at tage nogle år, siger han.

Han henviser især til, at Lego har fået problemer med det, man kalder kompleksitet - at virksomheden kort sagt er så stor, at der er for mange ansatte og for stort et varelager, der ikke bliver omsat hurtigt nok.

- Det er Lego løbet ind i problemer med. Lego er ikke helt på vej tilbage mod det, vi har kendt til de seneste 10 år, vurderer Niels Lunde.