Business

Arla øgede salget med milliarder i 2017

Mejerigiganten Arla kunne tage mere for sine varer i 2017. Det hjalp gevaldigt på omsætningen og resultatet.

Stigende priser på mælk og ost sender Arlas omsætning op til 10,3 milliarder euro - 77 milliarder kroner - i 2017. Det viser netop offentliggjort regnskab.

De stigende priser bidrog med en milliard euro til omsætningen.

- I 2017 leverede vi et solidt resultat takket være en god balance mellem brands, kategorier og markeder, som øger væksten i vores virksomhed.

- Men vigtigst af alt gav det os mulighed for at udbetale en betydeligt højere mælkepris til vores andelshavere og styrke vores balance, så vi kan foretage væsentlige investeringer i 2018, skriver Arlas administrerende direktør Peder Tuborgh i regnskabet.

Stor vækst i flødeost og økologisk mælk

I pressemeddelelsen fortæller Arla, at det fortsat er såkaldte brandede produkter - produkter hvis varemærker er Arlas - der er grundstammen.

Her er det gået frem for både Lurpak, Castello og Puck. 

- Væksten i brandede produkter er fortsat af afgørende betydning for Arla, fordi det hjælper med at udligne volatiliteten på markedet og i råvarepriserne, hvilket har en endnu større indvirkning på ikke-brandede produkter, skriver Arla i regnskabet. 

Fremgangen i 2017 er samtidig bredt fordelt over hele verden. Mens Europa stadig er klart den største del af forretningen, så trak resten af verden for med en fremgang på 13,2 procent. 

- Internationalt blev den brandede vækst i USA drevet af lanceringer af flødeost, mens Arlas brandede økologiske mælk blev lanceret i Mellemøsten, skriver Arla. 

For 2018 venter Arla en omsætning på niveau med 2018, nemlig i intervallet 10-10,5 milliarder euro. 

- Strategiske vækstmarkeder som Mellemøsten og Nordafrika, Kina, Sydøstasien, Afrika syd for Sahara og USA skal fortsat være i fokus i 2018, skriver Arla, der vil investere milliarder i væksten.