Business

Ryanair forhandler igen med dansk fagforening - forsker kalder det et PR-stunt

Repræsentanter fra fagbevægelsen mødtes torsdag med Ryanair i København. Men arbejdsmarkedsforsker giver ikke meget for flyselskabets hensigter.

Der blev skrevet Danmarkshistorie, da repræsentanter fra Ryanair og fagbevægelsen kom ud fra arbejdsmarkedsretten den 1. juli 2015.

Retten havde nemlig afgjort, at det var lovligt for Serviceforbundet at starte en konflikt med flyselskabet om kravet om at indgå overenskomst for piloter og besætningsmedlemmer på deres baser i Danmark.

Her to et halv år efter mødtes de to parter igen, hvor Ryanair sammen med Flyvebranchens Personale Union (FPU) skal forsøge at begrave stridsøksen. Håbet for Ryanair er, at de med en aftale med den danske fagbevægelse kan genåbne deres baser i Danmark.

- Nu hvor vi taler med fagforeninger i hele Europa, synes vi, at det vil være god praksis at komme herop og se, hvad grundlaget er for at genåbne baser her. Det er ikke forudbestemt, at vi kommer til at åbne en base, men det er en mulighed, siger personaledirektør Edward Wilson til TV 2.

Ryanair hader fagbevægelsen som pesten. Det er et rent PR-stunt, hvis du spørger mig

Henning Jørgensen

Ryanair har i mange år været kendt og berygtet for at være arge modstandere af fagforeninger og har derfor pure nægtet at indgå nogen former for overenskomst for deres ansatte.

Men i løbet af de seneste måneder har piben fået en lidt anden lyd. Senest i sidste uge, hvor flyselskabet indgik en hensigtserklæring med de britiske piloters fagforening, hvilket i det britiske system er første skridt mod at indgå en egentlig overenskomst.

Rent salgsgas

Tilnærmelser og hensigtserklæringer er én ting, at sætte handling bag sine ord er noget helt andet. Sådan lyder det fra arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen, professor ved Department of Political Science ved Aalborg Universitet.     

- Man skal ikke forveksle deres retorik med deres praksis, for hos Ryanair er der stor afstand mellem de to ting.

Aftalen, som Ryanair indgik med de britiske piloters fagforening, er ifølge Henning Jørgensen blevet misforstået af mange i Danmark.

- Jeg vil gerne slå fast, at der ikke er tale om nogen overenskomstaftale. Det er en hensigtserklæring, hvor Ryanair har anerkendt piloternes fagforening som en legitim samtalepartner. Det er bare en aftale om at sætte sig ned og snakke sammen.

Fordi det britiske system er anderledes end det danske, kan Ryanairs forhandlinger i Storbritannien slet ikke sammenlignes med de forhandlinger, som Ryanair gerne vil gøre sig med den danske fagbevægelse, forklarer professoren, som på nuværende tidspunkt ikke giver meget for Ryanairs hensigtserklæringer.

- Man skal ikke tro, de pludselig er blevet fagforeningsvenlige og giver normale vilkår til deres ansatte. Ryanair hader fagbevægelsen som pesten. Det er et rent PR-stunt, hvis du spørger mig.  

Stadig dårlige arbejdsforhold

Vurderer man Ryanair ud fra de medarbejderkontrakter, som professor Henning Jørgensen har set for nylig, er der for ham intet, der tyder på, at flyselskabet skulle være blødt op i forhold til medarbejdernes vilkår, hvilket ifølge ham er en forudsætning for, at de kan indgå en overenskomstaftale med fagbevægelsen.

- Lønnen er meget lav og afhænger af, hvornår den ansatte er i luften. Det vil sige, at den ventetid, der er i lufthavnen, skal den ansatte selv betale for.

Herudover nævner Henning Jørgensen, at de ansatte skal selv betale for deres uddannelse, ligesom der er underlagt strikse krav til deres opførsel.

- De må for eksempel ikke omtale firmaet. Altså der er tale om, at Ryanair pålægger de ansatte en mangel på ytringsfrihed, som er i strid med den danske grundlov.   

Vurderer Ryanair, at en ansat har skadet virksomheden på nogen måde, kan Ryanair altså kræve erstatning, siger Henning Jørgensen og forklarer, at hvis en dansk ansat uden overenskomst bliver pålagt et erstatningsansvar, så er det ikke en dansk domstol, der skal afgøre det, men en irsk, da Ryanair har hovedsæde i Irland

Han tilføjer, at blandt alle flyselskaber i Europa er Ryanair ”den slemme dreng i klassen”.

Milevidt fra en dansk overenskomst

Professoren har ikke siddet med til mødet mellem Ryanair og FPU og kan derfor ikke sige, hvad der blev snakket om. Men hvis han tager Ryanairs historie og nuværende praksis i betragtning, så har han svært ved at forestille sig, at stridsøksen kan begraves i den nærmeste fremtid.

- Det er der meget lav sandsynlighed for. De kan holde alle de møder, de vil, men de får ingen betydning, før Ryanair dels anerkender fagforeninger som ligeværdige forhandlingspartnere, og dels anerkender den almindelige overenskomst, som også omfatter, at ansatte udstyres med kollektive rettigheder.

Motivet bag Ryanairs ønske om at mødes med FPU skal ifølge Henning Jørgensen findes i, at flyselskabet gerne vil have fingrene i de eftertragtede morgenflyvninger, som afgår fra Københavns Lufthavn.

- Nu hvor Ryanair ikke har en base i København, kan deres fly ikke starte dagen her. I stedet skal de kommer fra byer, hvor de har baser, for eksempel fra London. Det betyder, at de går glip af morgenflyvningerne fra København.

Personaledirektøren i Ryanair, Edward Wilson, giver dog ikke meget for Aalborg-professorens kritik.

- Jeg ved ikke, hvordan han kan sige alt det uden at have talt med nogen af de involverede. Vi har ændret vores politik over for fagforeninger. Vi er begyndt at snakke med fagforeninger i hele Europa. Og i dag var turen kommet til København, hvor vi snakkede med den danske fagforening om muligheden for at genåbne vores base i København, siger han til TV 2.