Business

Biler i Danmark har aldrig været billigere

Det er blevet markant billigere at købe en Audi.

Totalomkostningen ved at købe og køre en Audi A4 er faldet 16 procent siden 2015.

Det har aldrig været billigere at købe og køre en bil i Danmark, mens vi har haft afgifter.

Det vurderer markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen/eBay over for Berlingske Business på baggrund af en beregning af de samlede omkostninger inklusiv afskrivninger på de fem mest solgte biler herhjemme, en såkaldt TCO-beregning.

Det er især de seneste tre års omlægninger af bilafgifter, der har gjort det billigere. Men andre faktorer spiller også ind, heriblandt at bilerne er blevet mere brændstoføkonomiske, og at renterne er meget lave.

- Brændstofpriserne er relativt stabile, men biler er blevet mere økonomiske. Desuden er forsikrings- og finansieringsbyrden, der udgør 15-20 procent af omkostningerne, blevet billigere – også over de tre år, vi har regnet på. Renteniveauet er historisk lavt, og du kan i nogle tilfælde få et lån til halvdelen af de fire procent, som vi har indregnet, siger Jan Lang til Berlingske Business.

Markant billigere

Størst besparelse er der at hente på en Audi A4. Køber man sådan en bil og kører 60.000 kilometer over tre år, sparer man 16 procent i samlede omkostninger i forhold til 2015. I samme periode er en VW Golf blevet knap ni procent billigere.

Mikkel Thomsager, der er chefredaktør på Bilmagasinet, er enig i, at biler er historisk billige.

- Man kan sige, at det er helt indlysende, hvis man tager en given model, eksempelvis en Volkswagen Golf, så er det blevet markant billigere at have en Golf i forhold til tidligere, siger Mikkel Thomsager.

Men han påpeger, at det mest af alt skyldes, at afgifterne er sænket. For hovedparten af en TCO er afskrivninger. Og når bilerne bliver billigere, bliver afskrivningerne også mindre.

Dyrere at være bilejer

Selv om en Audi A4 eller en VW Golf er blevet billigere, så er det i mange tilfælde alligevel blevet dyrere at være bilejer. Det skyldes, at lavere priser får mange til at købe andre biler.

- Vi har oplevet, at danskerne har valgt lidt større og lidt mere sikre biler. Man har typisk valgt ét nummer større og en lidt mere udstyret bil, end man gjorde før, siger Mikkel Thomsager og tilføjer:

- Der skal man bare huske, at når man går fra en Volkswagen Up til en Polo eller en Golf, så er dét at have en større bil også forbundet med større omkostninger i almindelig vedligehold.

Han nævner, at en større bil har højere forbrug af brændstof og er dyrere i ejerafgift, og selvom den måske ikke skal serviceres så ofte som en mindre bil, så er det dyrere at få repareret almindelige skader som en flænge i forruden.