Tesla brænder 50.000 kroner af i minuttet

Bilproducenten Tesla er et af de mest værdifulde selskaber i branchen, selvom tabene er enorme.

Tre millioner kroner i timen, 50.000 kroner i minuttet eller 833 kroner i sekundet.

Så mange penge har amerikanske Tesla, der forleden præsenterede to nye modeller i en lastbil og en sportsvogn, brugt de seneste 12 måneder.

Hvis tempoet forts√¶tter, l√łber elbilproducenten t√łr for penge i august n√¶ste √•r, viser data fra Bloomberg.

Mere værd end Ford

Tab i den st√łrrelsesorden er normalt noget, der f√•r aktiemarkedet til at sende et selskab i d√łrken, men det g√¶lder ikke for elbilproducenten.

Tværtimod har Tesla formået at overbevise en lang række investorer om, at de mangeårige, systematiske tab hos selskabet en dag bliver omsat til en pengemaskine.

Der er en gruppe aktier, der er værdisat som om, at overskud er ligegyldigt

David Einhorn, hedgefund-manager Greenlight Capital

Troen p√• Tesla er s√• stor, at v√¶rdis√¶tningen har rundet 53 milliarder dollar eller omkring 335 milliarder kroner. Det er mere end Ford, en af verdens st√łrste bilproducenter, der vel at m√¶rke tjener godt p√• at s√¶lge millioner af biler √•rligt.

De ekstraordinært store tab skyldes, at Tesla lige nu står i det, som topchef Elon Musk betegner som et produktionshelvede.

Problemet handler om selskabets Model 3, der er Teslas fors√łg p√• at n√• masserne og ikke kun de velhavende. 

Aktieforvalter: De bygger bilerne i hånden

Interessen for bilen, der har fået enestående anmeldelser, har været massiv, men Tesla har ikke formået at få produktionen op i gear.

Stifter Elon Musk og kompagni har kun form√•et at producere et par hundrede eksemplarer af bilen de seneste kvartaler, og det er langt under forventningerne. Det g√łr tabene enorme. Men h√•bet er, at det vil vende, n√•r produktionen er p√• plads.

- Tesla har bygget 260 eksemplarer af sin nyeste model, og de er alle bygget i h√•nden. Selskabet taber cirka 500.000 dollar for hver bil, der bliver solgt, men Tesla har en st√łrre markedsv√¶rdi end Ford og General Motors, sagde portef√łljeforvalter James Sym fra Schroeders forleden if√łlge Finans.

Man kan godt k√łbe deres biler, men k√łb ikke deres aktier

James Sym, portef√łljeforvalter i Schroeders

Ekstremt hurtig bil

Udfordringerne har dog ikke afholdt selskabet fra at gå i offensiven med nye satsninger.

I sidste uge præsenterede Elon Musk en længe ventet lastbil, der kan lade op på en halv time på en særlig oplader og har en rækkevidde på op mod 800 kilometer.

Tesla tog ved den lejlighed fusen p√• offentligheden ved samtidig at pr√¶sentere en ny roadster. Selskabets f√łrste bil var en roadster, og den nye models ydeevne viser, at teknologien er kommet et godt stykke vej siden 00'erne.

Sportsvognen er 1,9 sekunder om at komme fra 0 til 100 kilometer i timen - det hurtigste nogensinde for en personbil.

Sidel√łbende med bilproduktionen, der prim√¶rt er drevet af den popul√¶re Model S, findes ogs√• SUV-modellen Model X, men Tesla og topchefen bev√¶ger sig ogs√• ind i andre omr√•der.

Selskabet er lige nu i gang med at bygge verdens st√łrste batteri til en vindm√łllepark i Australien. Og her har stifter Elon Musk lovet k√łberen, at det enorme batteri er p√• Teslas regning, hvis ikke det st√•r klar inden for 100 dage.

Det sp√¶ndende sp√łrgsm√•l er, hvorn√•r investorernes t√•lmodighed l√łber op. Og flere af de investorer, der har satset p√• nedtur for Tesla, er da ogs√• frustrerede over, at markedets priss√¶tning af den tabsgivende bilproducent er, som den er.

En af dem er hedgefund-chefen David Einhorn, der er god for omkring 10 milliarder kroner. Han har gennem længere tid satset stort på nedtur for Teslas aktie.

- Der er en gruppe aktier, der er v√¶rdisat som om, at overskud er ligegyldigt. Vi mener, at folk f√łr eller siden vil v√•gne op og vende tilbage til den traditionelle m√•de at t√¶nke p√• og sige: "Wow, overskud betyder faktisk noget", siger Einhorn if√łlge Dallas News.

- Der er noget andet, der driver Teslas aktie - en coolness-faktor eller deres evne til at h√•ndtere klimaforandringer, eller at de m√•ske vil rejse til Mars - ligegyldigt hvad der sker, tilf√łjer Einhorn.

Rejsen til Mars er ikke grebet ud af den bl√• luft. Det er ikke Tesla selv, der vil sende flyvende biler afsted, men derimod selskabet SpaceX, som Elon Musk ogs√• er direkt√łr for og medejer af.

SpaceX, der fokuserer på genanvendelige raktter, har taget fusen på rumfartsindustrien og vundet store kontrakter hos NASA. De genanvendelige raketter betyder nemlig, at omkostningerne for rumrejser kan sænkes markant.

Vilde opture - og nedture

Som et kuriosum kan det n√¶vnes, at Tesla ogs√• producerer og s√¶lger solcelletage, og at direkt√łr Elon Musk har startet firmaet Hyperloop, der til en start vil sende folk mellem de amerikanske byer med 1200 kilometer i timen.

De vilde erhvervseventyr er dog p√• ingen m√•de uden omkostninger. Tesla er havnet i flere sager med ansatte, der f√łler sig diskrimineret, og topchefen har fortalt, at han lider af voldsom stress og store mentale nedture.