Succesfuld dansk elcykel er for hurtig til Danmark
Virksomheden bag den populære elcykel er ikke tydelige nok omkring, at cyklen ikke må køre på de danske veje, mener forbrugernes vagthund.
Den danske elcykel Mate Bike kan køre så hurtigt, at den ikke må bruges i trafikken i EU og dermed også på danske veje.
Alligevel er det selskabet Mate.bikes mest solgte model herhjemme. Den er ulovlig i Danmark, fordi den med sine 35 kilometer i timen kan køre 10 kilometer hurtigere end den tilladte grænse for en elcykel og desuden har et gashåndtag.
Det skriver Berlingske Business.
Stærkt kritisabelt
Salget af de ulovlige cykler bliver kaldt stærkt kritisabelt af Forbrugerrådet Tænk. Mate.bike undlader nemlig at fortælle kunderne, at den mest solgte model ikke er godkendt til at køre på offentlige veje i EU.
- Man skal slet ikke kunne gennemføre købet uden at være tydeligt oplyst om, at det ikke vil være lovligt at køre på den i EU. Har man ikke fået den information, er man berettiget til at hæve købet og få sine penge tilbage, siger Tina Dhanda Khalsi, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, til Berlingske.
Den elektriske foldecykel har været en pæn succes med 6000 solgte cykler samt rekordindsamling af penge til at få virksomheden til at blomstre. Søskendeparret bag Mate.bike, Christian Adel Michael og Julie Kronstrøm, har rejst 40 millioner kroner.
I en email til Berlingske erkender Christian Adel Michael cyklens ulovlighed i Danmark, men mener samtidig, at kunderne bliver gjort opmærksom på det.
Elcyklen har tidligere på måneden været i vælten for at kalde sig et dansk design, men har siden ændret sin markedsføring efter diskussion om inspiration fra en kinesisk produceret standard-elcykel.