Brugtvognsforhandlere både taber og vinder på nye bilafgifter

16x9
En række forhandlere af brugte biler får en ekstraregning i forbindelse med de nye bilafgifter. Foto: Liselotte Sabroe / Scanpix Denmark

Der er udsigt til saftige prishug på biler i Danmark, men ikke alle i bilindustrien nyder lige godt af Christiansborgs lavere afgifter.

De nye og lavere bilafgifter betyder, at danskere får prisnedslag på større biler med mere sikkerhedsudstyr og en god brandstoføkonomi. Men for en stribe brugtvognsforhandlere betyder det et stort indhug i formuen, og at de forkerte biler står på lageret. 

De nye afgiftsregler skærer ikke bare større lunser af prisen, jo dyrere bilen er. Også sikkerhedsudstyr og antallet af kilometer, bilen kan køre på literen, spiller en rolle.

Afgiftsændringen kommer til at gøre ondt på de brugtbilsforhandlere, som sælger biler, hvor afgiften allerede er betalt. Deres lager af brugte biler skal nu konkurrere med de nye, billigere biler, og det kræver prisnedslag.  

- Der må forhandlerne selv tage tabet. Vi er med til at betale for Anders Samuelsens eskapader, fordi vores lager bliver mindre værd, siger Karl-Ove Petersen, direktør for Dansk Bil Forhandler Union, DBFU, til TV 2.

Fordi teknologien i brugte biler kan halte bagefter den i de splinternye vogne, risikerer det også i første omgang at ramme forhandlere af brugte biler.

- Mange brugte importbiler, der er omkring tre år gamle, er større og dyrere biler. Nogle vil falde i pris, nogle vil stige, og ved nogle vil der ikke ske noget med prisen. De forhandlere har ikke noget lagertab, men havde de kendt til det her, havde de nok importeret nogle biler med en lidt bedre brandstoføkonomi, siger Karl-Ove Petersen.

Omvendt forventer brugtbilsforhandlerne også, at de lavere afgifter sparker gang i antallet af bilkøb i Danmark.

Vi er med til at betale for Anders Samuelsens eskapader, fordi vores lager bliver mindre værd.

Karl-Ove Petersen, direktør for Dansk Bil Forhandler Union

- Så vi er fulde af fortrøstning. Men markedet vil rykke sig for, hvilke biler der bliver efterspurgt. 

Sådan bliver bilafgifterne strikket sammen

Registreringsafgiften forbliver værdibaseret, men ikke flad som regeringen havde ønsket. Den lave sats sættes ned fra 105 til 85 procent, mens den høje beholdes på 150 procent. Progressionsgrænsen hæves samtidigt fra 106.600 kroner til 185.000 kroner. Ifølge regeringen vil ni ud af ti biler komme til at betale den lave afgiftssats. Se priseksempler.

Sikkerhedsudstyr:

Særligt mellemklassebiler og de større biler vil falde markant i pris. Mikrobiler vil typisk stige i pris, fordi der er sparet på sikkerhedsudstyr.

To allerede eksisterende fradrag for sikkerhedsudstyr forhøjes. Konkret sættes fradraget for selealarmer op fra 200 kroner til 1000 kroner per selealarm, dog maks tre selealarmer. Derudover øges fradraget for biler med mindst fem stjerner i sikkerhedstesten Euro NCAP fra 2000 kroner til 8000 kroner.

Brandstoføkonomi:

Registreringsafgiften nedsættes i dag med 4000 kroner for hver kilometer per liter, bilen tilbagelægger over 16 kilometer for benzinbiler og 18 kilometer for dieselbiler. Til gengæld forhøjes afgiften med 1000 kroner for hver kilometer under.

Med aftalen hæves grænsen for at få fradrag fra det nuværende niveau til 20 kilometer per liter for benzinbiler og 22 kilometer per liter for dieselbiler. Desuden forhøjes afgiften for dårlig brændstoføkonomi fra 1000 kroner til 6000 kroner.

Overblik: Sådan var ønskerne - her er resultaterne