Business

Efter stort it-nedbrud - nu virker MobilePay igen

Et strømsvigt hos Danske Bank resulterede i et omfattende it-nedbrud.

Danske Bank blev onsdag eftermiddag ramt af it-problemer, der betød nedbrud på flere af bankens kundeservices. 

Først klokken 13 torsdag eftermiddag fungerede alt igen.

- Nu er det også muligt at betale med MobilePay mellem privatpersoner og i butikker, siger Peter Kjærgaard, der er pressechef i Danske Bank.

MobilePay er en betalingsapp, og man behøver ikke at have Danske Bank for at bruge den. Der er over 3,5 millioner brugere af betalingsappen.

MobilePay var den tjeneste, som det tog længst tid at få op at køre igen.

- Vores pengeautomater, kortløsninger, mobil- og netbank og hjemmesider har virket siden klokken fire i nat, siger pressechefen.

Det store it-nedbrud skete som følge af et strømsvigt på nogle vigtige servere.

Udelukker hacking

Ifølge Kenni Leth opstod it-problemerne efter klokken 16 onsdag eftermiddag.

Han afviser, at der er tale om et hackerangreb. 

- Det har intet med et hackerangreb at gøre, men udelukkende at nogle vigtige servere ikke fik strøm, siger han til TV 2. 

Alle bankens 2,7 millioner kunder måtte klare sig uden kontooverblik og mobilbetaling fra onsdag eftermiddag til torsdag morgen.