Business

Ole Krohn om Lego-fyringer: En kæmpe overraskelse

I Danmark vil Lego nedlægge mindst 500 stillinger ud af i alt 4500. 

Legos salg faldt med fem procent i årets første halvår til 14,9 milliarder kroner, oplyser legetøjsproducenten i sit halvårsregnskab.

Det betyder, at mindst 500 stillinger nedlægges alene i Danmark.

- Det kommer som en kæmpe overraskelse. De seneste tal, vi fik fra Lego, indtil den her bombe ramte i dag, var en vækst på seks procent, siger Ole Krohn, der er finanskommentator hos TV 2.

Her ligger problemerne

Han fortæller, at det især er de store markeder i Europa og USA, der lider. Samtidig er Legos ambition om for alvor at slå igennem i Kina ikke blevet indfriet endnu.

- Det er bekymrende, når man kigger på regnskaberne, at det tilsyneladende er de ’modne’ markeder, der for alvor bakker. Det vil sige, Europa og USA går kraftigt tilbage. Man gik ud for ganske få måneder siden og sagde, at man ville bygge en kæmpe ny kapacitet op for at kunne klare fremtidens vækstmål, siger Ole Krohn og fortsætter:

- Det virker underligt, når man har temperaturmålere ude i butikkerne og i produktionen og mener, at man skal vækste meget kraftigt. Og så sker det modsatte.

Betyrelsesformand trykker på 'reset-knappen'

Bestyrelsesformand Jørgen Vig Knudstorp kalder resultatet skuffende. Han varsler en forenkling af virksomheden, hvis Lego skal fortsætte med at vokse.

- Undervejs har vi tilføjet kompleksitet i organisationen, hvilket gør det sværere for os at vokse yderligere. Derfor har vi nu trykket på ’reset-knappen’ for hele virksomheden. Det betyder, at vi bygger en mindre og mere enkel organisation, end vi har i dag, hvilket vil forenkle vores forretningsmodel og gøre os i stand til at nå flere børn, lyder det.

- Det har man ikke råd til, når man hedder Lego

Ole Krohn forklarer, at det kan være svært for store virksomheder at vokse yderligere i en kompleks situation.

- Det, man ofte ser i virksomheder, der kører rigtig godt og stærkt, er, at for at få det sidste med, så ansætter man yderligere medarbejdere – også på ledelsesniveau. Flere lag og folk, der kan trevle markedet igennem og sikre sig, at man optimere sin vækst.

- Det virker som om, at Jørgen Vig Knudstorp indrømmer, at der er gået en form for bureaukrati i den. Måske er beslutningsvejene blevet for lange, måske har man haft en for lidt direkte salgsorganisation. Og det har man altså ikke råd til, når man hedder Lego lige nu. Det viser tallene helt tydeligt, siger han.

Verdens største legetøjsproducent

På trods af dagens regnskab kan Lego dog alligevel kalde sig for verdens største legetøjsproducent.

Det hænger sammen med, at det heller ikke er gået særligt godt for de to amerikanske konkurrenter Mattel og Hasbro.