Business

Lego-formand føler, at han har svigtet medarbejdere

Lego går en stor fyringsrunde i møde. Virksomheden er kørt en lille smule i grøften, lyder det fra Jørgen Vig Knudstorp.

- Jeg tager det fulde ansvar for denne situation. Jeg har beklaget det dybt overfor vores medarbejdere. Jeg føler, jeg har svigtet dem.

Sådan siger Legos bestyrelsesformand, Jørgen Vig Knudstorp, om den fyringsrunde, der tirsdag er blevet meldt ud i forbindelse med et skuffende halvårsregnskab for virksomheden.

Ledelsen vil nedlægge cirka 1400 stillinger på verdensplan, hvoraf mindst 500 af dem bliver i hovedsædet i Billund.

Lego har over de seneste år oprustet på medarbejdersiden, og det viser sig nu at være gået for stærkt.

- Det er trist, og jeg er ked af, at vi har fået ansat for mange medarbejdere, siger Jørgen Vig Knudstorp til TV 2.

Et tusindben som falder over egne ben

At man kan komme til at ansætte for mange medarbejdere, er for ham en risiko, når en virksomhed vokser så hurtigt, som Lego har gjort over de seneste år.

- Når det går over stok og sten, og virksomheden er i en rivende udvikling i mere end 10 år, skal man hele tiden ansætte flere mennesker. Så får man bygget en organisation op, som måske viser sig ikke at være så optimal, og det opdager man så, når væksten begynder at udeblive, siger Jørgen Vig Knudstorp.

Han forklarer, at legetøjskoncernen er blevet for kompleks, og at den ikke længere arbejder på den mest effektive måde.

- Vi er vokset utroligt meget de seneste år, og det er simpelthen blevet lidt for hurtigt og lidt for meget på én gang. Der er for mange overlappende funktioner, og lidt som et tusindben falder vi over vores egne ben i eksekveringen af vores globale kampagner. Det gør desværre, at vi ikke er i stand til at vokse så meget, som vi havde håbet på, siger bestyrelsesformanden.

Lego er ”kørt en lille smule i grøften”

Han taler i dagens pressemeddelelse om at trykke på 'reset-knappen' for hele Lego-virksomheden. Det betyder, at de vil forenkle organisationen og gøre den lettere at drive, forklarer han til TV 2.

- Vi skalerer organisationen et par år tilbage i størrelse. Vi forenkler organisationen, og vi renser op i lagerbeholdninger på tværs ned gennem kæden, så der er bedre flow af produkter.

Det er ifølge ham en nødvendighed for, at Lego kan fortsætte med at vokse sig større, selvom legetøjsgiganten stadig klarer sig bedre end sine internationale konkurrenter.

- Vi performer langt over vores konkurrenter og ligger stadig på et rigtig højt niveau. Der er ikke økonomisk krise i virksomheden, men den er kørt en lille smule i grøften og har brug for at blive trukket op og få fart på på motorvejen igen, siger Jørgen Vig Knudstorp.

Ny mand i spidsen

Jørgen Vig Knudstorp har siden 2004 været administrerende direktør i Lego, men den 1. januar 2017 rykkede han ind i bestyrelseslokalet som "arbejdende bestyrelsesformand". Den 1. oktober sætter tidligere Danfoss-topchef Niels B. Christiansen sig i stolen som direktør for legetøjsgiganten.

Og med Legos tryk på 'reset-knappen' mener Jørgen Vig Knudstorp, at scenen er sat for den nye Lego-topchef.

- Han kan træde ind i en organisation, der ligesom lige er blevet genstartet, lyder det.

De to herrer har undervejs drøftet virksomhedens tilstand.

- Han har selvfølgelig været fuldt ud klar over, at det er det her miljø, han træder ind i. Jeg har delt konklusionerne og undersøgelserne med Niels, siger bestyrelsesformanden, der ikke er i tvivl om Niels B. Christiansens evner.

- Jeg er sikker på, at han vil bringe virksomheden tilbage på et fornuftigt niveau.

- Det har man ikke råd til, når man hedder Lego

Tirsdagens regnskab viste, at Legos omsæning er faldet fem procent sammenlignet med sidste år. Samtidig er driftsoverskuddet faldet med seks procent.

TV 2's finanskommentator Ole Krohn forklarer, at det kan være svært for store virksomheder at vokse yderligere i en kompleks situation.

- Det, man ofte ser i virksomheder, der kører rigtig godt og stærkt, er, at for at få det sidste med, så ansætter man yderligere medarbejdere – også på ledelsesniveau. Flere lag og folk, der kan trevle markedet igennem og sikre sig, at man optimere sin vækst, siger han.

- Det virker som om, at Jørgen Vig Knudstorp indrømmer, at der er gået en form for bureaukrati i den. Måske er beslutningsvejene blevet for lange, måske har man haft en for lidt direkte salgsorganisation. Og det har man altså ikke råd til, når man hedder Lego lige nu. Det viser tallene helt tydeligt, siger han.