Business

Harveys ødelæggelser øger behov for danske tankskibe

En stribe danske tankrederier har fået et økonomisk rygstød af orkanen Harvey, der har skabt kaos i det sydlige USA.

Harveys raseren har sat en stor del af USA's raffinaderier ud af kraft, og det skæpper i kassen hos flere danske virksomheder.

Når raffinaderier, der laver blandt andet benzin og flybrændstof af råolie, er ude at spillet i USA, skal der hentes forsyninger fra andre steder i verden.

Orkanen har sat en tredjedel af de amerikanske olieraffinaderier midlertidigt ud af spil, og det giver ekstra forretning til de danske rederier, der er specialiserede inden for det såkaldte tanksegment, som er sejlads af produkter som benzin og diesel.

Den stigende efterspørgsel kan danske tankrederier som Maersk Tankers, Torm og Norden tydeligt mærke, fortæller de over for TV 2.

For at mætte USA's energiforbrug sejles der i øjeblikket tøndevis af olieprodukter fra Europa til de amerikanske havne.

Nogle tankskibe er endda blevet beordret ud af deres oprindelige kurs for at sejle til USA i stedet for.

Det er en ekstraordinær og ulykkelig situation, som påvirker vores marked positivt

Christian Mens, investor relations-chef, Torm

Ulykkelig situation

Hos rederiet Torm, der har base i Hellerup nord for København, kan man tydeligt mærke effekterne af Harvey, der har skabt enorme ødelæggelser i USA.

- Olieraffinaderier, som håndterer tre millioner tønder olie om dagen, har måttet lukke ned. Derfor bliver der transporteret olie både fra Europa og Asien til Østkysten og Latinamerika, også med vores skibe, siger Christian Mens, chef for investor relations, til TV 2.

Vi har set en af nøgleruterne fra England til den amerikanske østkyst stige fra 3000 til 19.000 dollar om dagen

Peter Sand, chefanalytiker, Bimco

- Det er en ekstraordinær og ulykkelig situation, som påvirker vores marked positivt, siger chefen, der fortæller, at priserne er på det højeste niveau i år.

- Hvornår produktionen er oppe igen, er for tidligt at sige, for man skal lige have vandet væk. Lige nu forventer vi, at der går et par uger eller tre, tilføjer Christian Mens.

Priserne eksploderet

Den økonomiske gevinst af oversvømmelserne falder på et tørt sted, siger Peter Sand, chefanalytiker i søfartsinteresseorganisationen Bimco.

- For tankskibsrederier, hvor vi forventer et tabsgivende år som helhed, er sådan et midlertidigt boost meget velkommen, siger Peter Sand til TV 2.

Hvor meget taler vi om i kroner og øre?

- Vi har set en af nøgleruterne fra England til den amerikanske østkyst stige fra 3000 til 19.000 dollar om dagen på de her dage, som er sket siden landgangen af Harvey, siger Peter Sand.

Han påpeger dog, at ruten tilbage fra USA til Europa er faldet fra hinanden, men netto er der klart tale om en gevinst for rederier, der har sikret sig kontrakter, efter markedet susede til vejrs.