Business

Danish Crown vil sælge svinekød gennem net-gigant

Den store kinesiske markedsplads på nettet Alibaba skal fremover sælge dansk svinekød.

I en ny opsigtsvækkende aftale har Danish Crown fået adgang til den store kinesiske markedsplads på nettet Alibaba. Det bliver i form af et partnerskab mellem Danish Crown og Alibabas fødevareplatform Tmall.

Alibaba nærmer sig den store nethandelsplatform Amazon i markedsværdi, og den kinesiske kæmpe er dominerende i Asien. Der er dermed tale om en markant ny salgskanal for den danske slagterikoncern, der nu bliver eksponeret for Alibabas 466 millioner årlige brugere.

- Aftalen åbner enorme muligheder, og jeg ser meget store perspektiver for Danish Crown i at samarbejde med Tmall og Alibaba. Indbyggerne i Kinas største byer køber en langt større andel af deres fødevarer på nettet, end det er tilfældet noget andet sted i verden. Med andre ord får vi både en afsætningskanal til vores produkter og kommer med helt i front inden for salg af dagligvarer på nettet i Kina, siger Jais Valeur, Group CEO i Danish Crown.

Fokus på danske svin

Samarbejdet mellem de danske landmænd og den kinesiske markedsplatform bliver for alvor skudt i gang i forbindelse med det kinesiske nytår i starten af 2018.

- Danske fødevarer har et fantastisk ry i Kina, og jeg er stolt af i dag at kunne offentliggøre aftalen med Danish Crown. De kinesiske forbrugere ønsker i stadigt stigende grad sikkerhed for, at det kød, de spiser, er af fremragende kvalitet og opdrættet under ordnede vilkår. Vi ser frem til at arbejde tæt sammen med Danish Crown om at få vores årligt 466 millioner aktive forbrugere til at købe dansk kvalitetskød på vores Tmall Fresh-platform, siger David Lloyd, Managing Director UK, Ireland & Nordics i Alibaba Group.

Allerede over de næste dage vil Tmall dog reklamere for de danske fødevarer på deres hjemmeside.

Åbner i Kina

Ifølge Danish Crown selv eksporterede koncernen over 260.000 ton svinekød til Kina sidste regnskabsår. Det indbragte mellem fire og fem milliarder kroner.

Fremover håber Danish Crown især at kunne øge salget direkte til de kinesiske forbrugere i stedet for primært at sælge til større distributører.

Satsningen fra Danish Crown betyder også, at slagterikoncernen planlægger at åbne en ny fabrik til forarbejdning af svinekød i Pinghu uden for Shanghai. I første omgang vil kødet til de kinesiske forbrugere dog blive håndteret i Ringsted.