Business

Carlsberg sælger færre øl - men tjener mere på dem

Carlsberg langer færre øl over disken end normalt, men til gengæld tjener storbryggeriet mere på sin humle.

Carlsberg har for alvor skruet op for indtjeningsmaskinen under den hollandske topchef, Cees 't Hart.

Selvom halvårsregnskabet fortsat viser træg salgsfremgang og medvind vendt til modvind fra den russiske rubel, så ruller pengene ind på bundlinjen. 

Carlsberg har løftet overskuddet med 23 procent til 2,3 milliarder kroner, der er resultatet af et stramt spareprogram. 

Til gengæld voksede salget kun med 1,7 procent, hvor investorer og analytikere havde sat næsen op efter en omsætningsvækst på 3,7 procent.

Selve mængden af øl og andre drikkevarer, som Carlsberg fik verdensbefolkningen til at drikke i første halvår, faldt med 3,7 procent. Det er dog alligevel over 67 millioner hektoliter, altså 6,7 milliarder liter, som det danske bryggeri har afsat i perioden. 

Den stærke indtjening får nu ledelsen til at skrue op for investeringerne i bryggeriets fremtidige strategiplan SAIL'22. 

- Vores stærke finansielle resultater gør det muligt for os at accelerere vores investeringer i SAIL'22-prioriteter for at drive Carlsberg-gruppens bæredygtige langsigtede vækst, siger Cees 't Hart i en regnskabsmeddelelse.