Business

Kun én terminal i Europa tjener mere end Københavns Lufthavn

Forvalterne i BLS Capital er henrykte over deres ejerskab af landets største lufthavn, der nu er under angreb fra politisk hold.

- Sjældent er det muligt at investere i et værdiskabende monopol – men med Lufthavnene kommer vi tæt på... Kun én lufthavn i Europa har en højere driftsindtjening per passager, skriver forvalteren BLS Capital på sin hjemmeside.

Lige netop aktien i Københavns Lufthavne, der er under beskydning fra politisk hold for at tjene for mange penge, er tilsyneladende en særlig en af slagsen for investeringseksperterne hos BLS.

Russere og arabere trækker en lufthavn foran København

I en længere artikel beskriver kapitalforvalteren, at der kun er én terminal på kontinentet, der er i stand til at tjene mere per passager end Københavns Lufthavne.

Det er terminal 5 i Heathrow i London.

- Hvilket blandt andet kan tilskrives, at denne er yderst populær blandt russiske og mellemøstlige passagerer, noterer BLS Capital om den ene terminal på kontinentet, der overgår Københavns Lufthavn.

Lufthavnen er lige nu under hård beskydning for at tjene for meget.

Har været gode til at skære

Den særlige evne til at tjene penge er drevet af et meget stramt fokus på at holde omkostningerne i bund. Det er i den grad lykkedes de sidste par år, fremhæver BLS.

- Dette fokus har været med til at hæve driftsindtjeningen pr. passager med næsten 6 procent fra 2012 til 2016, selvom omsætningen pr. passager blot er steget med 1,5 procent.

De positive toner fra BLS Capital er opsigtsvækkende i lyset af, at den største private aktionær, canadiske Ontario Teachers Pension Plan, OTPP, i går nedtonede indtjeningen i Københavns Lufthavne, som pensionskassen købte en stor bid af i 2011.

- Vi ejer lufthavne, der tjener mere end Københavns Lufthavne, udtalte pensionskassens investeringsdirektør Bjarne Graven Larsen til Børsen.

Bjarne Graven Larsen kritiserede samtidig planerne om at tvinge priserne ned og antydede, som også lufthavnsformand Lars Nørby Johansen har gjort det, at det kan føre til, at man dropper investeringer for 20 milliarder i en udbygning af lufthavnen.

Har ikke svaret

Udover Københavns Lufthavne ejer pensionskassen OTTP lufthavnsaktier i London City Airport, Bristol Airport, Birmingham og lufthavnen i Bruxelles.

TV 2 har spurgt Bjarne Graven Larsen, hvor indtjeningen er højere end i Københavns Lufthavne, sådan som han udtaler, at det skulle være tilfældet til Børsen, men han er endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

BLS Capital afviser over for TV 2 at udtalte sig om investeringen i Københavns Lufthavne, der er blevet udsat for et angreb af den borgerlige regering, som mener, at lufthavnen tjener for meget.

Anklagerne fyger frem og tilbage

På baggrund af en større strategirapport har regeringen derfor lagt op til et opgør med de afgifter, luftfartsselskaberne bliver opkrævet for at bruge Københavns Lufthavne.

Flybranchen har i årevis brokket sig højlydt over afgifterne i København, der er meget højere end i Oslo og Stockholm.

Modsvaret fra lufthavnen har igen og igen været, at priserne i et europæisk perspektiv ligger i den nederste tredjedel, men det har ikke formildet den borgerlige regering.

Når priserne er 50 procent højere end i Arlanda (lufthavn ved Stockholm, red.), bliver vi nervøse

Brian Mikkelsen, erhvervsminister (K)

Liberal Alliance: De skal betale tilbage til samfundet

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) præsenterede mandag en strategiplan for ejerskabet af lufthavnen, som staten fortsat ejer 39 procent af.

Ministerens budskab var, at den såkaldte justeringsmodel, hvor der forhandles om afgifterne mellem lufthavnen og flyselskaberne, ikke fungerede.

Her blev det blandt andet fremhævet, at lufthavnen i 2015 og 2016 ikke har levet op til aftalen om, at der skal sendes penge fra den kommercielle forretning (for eksempel shopping og parkering) til flyforretningen.

Tog penge fra fly-divisionen

I 2015 blev der ikke sendt en eneste krone fra den kommercielle forretning til flyselskaberne, og i 2016 blev der endda sendt penge den anden vej.

Aftalen er ellers, at mindst 10 procent af det såkaldte merafkast skal sendes videre for at sænke de priser, der bliver afkrævet hos flyselskaberne.

- De har et monopol, og det har de fået af staten, og der skal de så betale noget tilbage ved at være en god lufthavn, sagde Ole Birk Olesen, og Brian Mikkelsen tilføjede:

- Priser er ikke alt, men priserne er for høje. Når priserne er 50 procent højere end i Arlanda (lufthavn ved Stockholm, red.), bliver vi nervøse for, at Danmark mister status som det sted, de fleste rejser til i Norden, sagde han.

Formuer trukket ud af lufthavnen

Københavns Lufthavne har i årevis været en sand pengemaskine for ejerne, der er domineret af australske Macquarie og canadiske Ontario Teachers Pension Plan, som samlet sidder på 57,7 procent.

Staten ejer 39,9 procent, mens de sidste 3 procent ejes af en række mindre investorer fra ind- og udland, heriblandt BLS Capital.

Siden australske Macquaire købte sig ind i 2005, har det kontante udbytte været i milliardstørrelsen.

Vi er blevet tørret gennem årene, og det kan bedst ses ved, at Macquaire har fundet ud af, at de skal ud nu

Jesper Rungholm, direktør Danish Air Transport

Fra 2005 til og med 2016 har lufthavnen præsteret et resultat efter skat på godt 11 milliarder kroner, men det kontante udbytte har været endnu større, nemlig 11,8 milliarder kroner.

7,2 milliarder kroner er gået til de private investorer, mens der i samme periode er sendt 4,6 milliarder kroner i statskassen i udbytte.

Flydirektør: Vi er blevet tørret

Alene sidste år var udbyttet på knap 1,2 milliarder kroner, det svarer til over 40 kroner for hver af de 29 millioner passager, der brugte lufthavnen sidste år.

Et beløb der vækker stor kritik fra en af kunderne i lufthavnen, Danish Air Transport, DAT.

- Det er et helt abnormt beløb. Og det er bare udbyttet. Man har en kæmpe overskudsgrad på en tredjedel af omsætningen. Det kæmpestore overskud har været brugt som undskyldning for, at der skal investeres. Men hvordan reinvesterer man udbytte, der er sendt til Canada og Australien, spørger Jesper Rungholm, direktør i DAT.

- Vi er blevet tørret gennem årene, og det kan bedst ses ved, at Macquaire har fundet ud af, at de skal ud nu, tilføjer han.