Business

Volvo dropper den rene forbrændingsmotor

Fra 1. januar 2019 vil Volvo udelukkende lancere biler, der er helt eller delvist elektriske.

Kinesisk-ejede Volvo melder nu hårdt ud i kampen om fremtidens grønne bilmarked.

At Volvo melder ud sådan her, er aggressiv og progressivt

Mikkel Thomsager, redaktør Bilmagasinet

I en meddelelse siger Volvo, at selskabet fra 2019, om halvandet år, kun vil lancere biler med en elektrisk motor.

Udmeldingen er ifølge bilproducenten 'et af de mest signifikante' træk af en bilproducent i bevægelsen væk fra den klassiske forbrændingsmotor.

Fra 2019 til 2021 vil bilproducenten lancere fem rene elbiler, to af dem under mærket Polestar, og derudover vil Volvo præsentere forskellige typer hybrider.

- Det betyder, at der i fremtiden ikke vil være en Volvo-bil uden elektrisk motor, oplyser selskabet, der tidligere har meldt ud, at målet er at sælge 1 millioner elektrificerede biler i 2025.

- Da vi sagde det, mente vi det. Det er sådan, vi vil gøre det, siger adm. direktør Håkan Samuelsson fra Volvo.

Bilproducentens presseafdeling oplyser til TV 2, at selskabet endnu ikke har lagt sig fast på, hvornår produktionen og salget af biler med ren forbrændingsmotor endegyldigt stopper.

Kinesere står bag

Det svenske industriklenodie, der blev overtaget af den kinesiske investeringskæmpe Geely i 2010, er langt fra den eneste større bilproducent med grønne planer.

Volkswagen-gruppen har i kølvandet på dieselskandalen fra 2015 lanceret store planer for det grønne område. Det samme gælder Mercedes, men hos Bilmagasinet møder udmeldingen fra Volvo alligevel forundring.

- Alle bilproducenter har gang i det her. Men at Volvo melder ud sådan her, er aggressivt og progressivt, siger redaktør Mikkel Thomsager.

- Det er ret markant, at man ikke har andet på programmet, når man er massebilsproducent. Det er også opsigtsvækkende i forhold til, at Volvo er en ny koncern efter salget til Geely. De er startet fra bunden med spritny teknologi, tilføjer han.

Han påpeger, at Volvo tidligere har meldt ud, at de går efter en stor del af elbilmarkedet.

- Men det er imponerende og voldsomt, at de meddeler, at modelprogrammet ikke vil være med rene brændstofbiler fra 2019, siger bilredaktøren.

Amerikanske Tesla anført af Elon Musk er i dag den suveræne markedsleder på markedet for elbiler, der trods en stor vækst flere steder i verden fortsat udgør en meget beskeden del af den samlede globale bilpark.

Verden over har bilproducenter på stribe dog meldt sig ind i kampen, og strategierne er forskellige. Hos Toyota i Japan har der gennem længere tid været fokus på hybridteknologi, hvor el kombineres med forbrændingsmotor.

- I Toyotas Lexus-program er stort set alle med el. De andre japanere er ikke med så langt fremme, siger Mikkel Thomsager, der fremhæver, at også Renault-Nissan alliancen har markeret sig med modellerne Nissan Leaf og Renault Zoe.

Mediet plugincars.com lavede i slutningen af 2016 en oversigt over de største bilproducenters planer på det grønne område.

Få hele overblikket over frontløberne og fodslæberne her.

Nordmændene går elbilamok

I Danmark er salget af elbiler styrtdykket, efter at afgiftsfritagelsen er blevet udfaset.

Ifølge lobbyforeningen Dansk Elbil Alliance er antallet af elbiler faldet fra 2016 til 2017, men hos vores norske broderfolk er der til gengæld en købelyst af en anden verden.

I juni var 42 procent af alle bilkøb i Norge således elbaserede, og Tesla trækker læsset, skriver electrek.co om elbilsalget i Norge, der er påvirket markant af politisk støtte.