Kunderne har fældet dom over danske teleselskaber

Kunderne kan bedst lide de små teleselskaber, viser undersøgelse fra Loyalty Group.

Priskrigen i mobilbranchen er tilsyneladende kommet for at blive, og det gør rigtig ondt på de selskaber, der kæmper for at vriste sig fri af den opslidende kamp.

Hvis alle kæmper om den plads, så er det lidt af en dødsspiral

Mikkel Korntved, adm. direktør Loyalty Group

For kundeloyalitet er der ikke meget af i en industri, hvor én million abonnementer herhjemme bliver udskiftet hvert år.

Og en undersøgelse af danskernes tilfredshed med deres mobilselskaber viser, at det især er de store selskaber, der bliver dumpet.

I rundspørgen fra Loyalty Group er der mest tilfredshed med CBB Mobil og Call Me efterfulgt af Telmore.

De laveste karakterer gives til Telia, Yousee Mobil og Telenor, der halter efter de mindre og nyere spillere på kvaliteten af service og selve produktet. (Se listen nederst i artiklen).

Alle kæmper om det samme

Adm. direktør Mikkel Korntved fra Loyalty Group mener, at der er flere ting galt i telebranchen.

- Igennem mange år har man konkurreret ekstremt meget på pris, og der er også relativt for mange aktører i markedet. Så længe at man primært kæmper på pris, kan der per definition kun være en billigste udbyder i markedet, og hvis alle kæmper om den plads, så er det lidt af en dødsspiral, siger han til TV 2.

- Derfor er det også enormt svært nu at prøve at differentiere sig ved hjælp af nye ekstra ydelser, men det er det, vi ser i markedet nu, tilføjer han.

Det handler bestemt også om at være skarp på prisen

David Elsass, privatkundedirektør 3

Hos Plenti, som er en af de nye, mindre spillere, skyder administrerende direktør Peter Mægbæk efter de store spillere til at tænke nyt.

- Vi er meget prisfølsomme som danskere på det her område, men omvendt ser vi også en kæmpe efterspørgsel efter indhold. De klassiske teleselskaber har langt hen ad vejen fejlet i forhold til at tilvejebringe noget spændende indhold. Det er noget af det, vi ser som en mulighed for os, siger Peter Mægbæk.

Priskrigen slutter ikke her

Hos teleselskabet 3, der er det mindste af de store, siger privatkundedirektør David Elsass, at prisen er ekstremt vigtig i Danmark.

- I det her marked med så få mobilbrugere og så mange teleselskaber, så er der superhård kamp om kunderne, og derfor spiller prisen selvfølgelig også en rolle.

Vil priskrigen fortsætte?

- Markedet handler om mange forskellige ting, men det handler bestemt også om at være skarp på prisen. Danskerne ved godt, hvor meget de vil betale, så hvis man ikke er skarp på dagen, så får man ikke tiltrukket de kunder, man skal have, siger David Elsass.

Mobilkundernes tilfredshed med teleselskaberne i BrancheIndex:

CBB Mobil 74 indekspoint

Call me 71 indekspoint

Telmore 68 indekspoint

OiSTER 67 indekspoint

3 Mobil 62 indekspoint

Fullrate 60 indekspoint 

Telenor 55 indekspoint

YouSee 53 indekspoint

Telia 50 indekspoint