SAS-chef bekræfter lavere billetpriser

Der er tilfredshed hos flykæmpen SAS, efter at regeringen har lagt op til et opgør mod niveauet for afgifter i lufthavnen.

SAS har i ĂĄrevis kritiseret priserne for at flyve til og fra Københavns Lufthavn, og derfor vækker det begejstring, nĂĄr VLAK-regeringen mandag lægger op til et kursændring i forhold til afgifterne.

- Ja, vi er glade for, at regeringen har taget initiativ til at sikre, at der er rigtig mange ruter ind og ud af Danmark. Vi kan ikke tage for givet, at vi har alle de her ruter, siger Lars Sandahl Sørensen, der er landechef for SAS.

- Hvis vi ikke gør noget i et strategisk perspektiv, er de der ikke i fremtiden, og derfor hilser vi det her velkommen, siger han.

Lufthavnen siger selv, at de er i den billigste tredjedel i Europa?

- Nu er det sĂĄdan, at regeringen har brugt halvandet til to ĂĄr pĂĄ at studere det her ekstremt nøje. Vi ved det selv, og der kan vi konstatere, at det koster 50-80 procent mere, end vi betaler nogle andre steder pĂĄ kloden. Det har ikke været befordrende for at flyve ud af København. Vi ser frem til, at det forhĂĄbentlig kan blive mere attraktivt, siger Lars Sandahl Sørensen.

Der er ikke sat præcise beløb på, hvor meget mindre lufthavnen skal opkræve flyselskaberne, men det nuværende niveau er uholdbart, mener transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Det er ikke en almindelig virksomhed. De har et monopol, og det har de fået af staten, og der skal de så betale noget tilbage ved at være en god lufthavn, siger ministeren til TV 2.

Regeringen har netop offentliggjort en strategiplan med 38 initiativer, hvor særligt priserne fremhæves som et problem. I Oslo og Stockholm er det eksempelvis mellem 50-80 procent billigere.

- Priser er ikke alt, men priserne er for høje. NĂĄr priserne er 50 procent højere end i Arlanda (lufthavn ved Stockholm, red.), bliver vi nervøse for, at Dannmark mister status som det sted, de fleste rejser til i Norden, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

Hos SAS forudser landechef Lars Sandahl Sørensen lavere billetpriser med lavere afgifter.

Vil besparelsen være 1 til 1 (i forhold til faldet i afgifterne, red.)?

- Det vil det i nogle tilfælde. I andre tilfælde vil det gøre, at de selskaber, der er der, ikke vil tabe penge. Men pĂĄ nogle omrĂĄder vil det være 1-1 reduktion i priserne, siger SAS-chefen.

Hvor stor en forskel kan det her gøre for jeres selskab – vil det kunne mærkes på bundlinjen?

- I høj grad, hvis vi laver en hurtig hovedregning. Per kunde, vi har ombord, tjener vi i gennemsnit 20-30 kroner. Hvis vi skal betale 10 kroner mindre igennem lufthavnen, vil det betyde noget for vores selskab, siger Lars Sandahl Sørensen.

Ifølge strategirapporten kostede det sidste år flyselskaberne 183 kroner per afgående passager i Københavns Lufthavne. Den samme øvelse kostede 102 kroner i Oslo, 117 kroner i Helsinki og 119 kroner i Stockholm.

Flere lufthavne er dog markant dyrere end København, særligt Frankfurt skiller sig ud med en gennemsnitlig pris på 298 kroner per passager, men også lufthavnene i Amsterdam, München, Bruxelles, Paris og Zürich er dyrere.

Ole Birk Olesen fortæller til TV 2, at det er afkastet udover otte procent ĂĄrligt, der skal ses pĂĄ. Ifølge strategirapporten havde Københavns Lufthavne sidste ĂĄr en afkastningsgrad pĂĄ 16 procent, og dermed er der meget at tage fat pĂĄ.

Ingen af de øvrige lufthavne når samme afkastniveau, de nærmeste forfølgere er Oslo og Stockholm, der begge har en afkastningsgrad på 14 procent, og det er trods markant lavere priser.

Klager over priser i Københavns Lufthavne

SAS og International Air Transport Association har flere gange klaget til Trafikstyrelsen over prisniveauet i Københavns Lufthavne.

Ifølge SAS er Københavns Lufthavne tre gange så dyr som lufthavnen i Oslo og 50 procent dyrere end Arlanda i Stockholm på transfer af internationale passagerer.

Alene at starte en Airbus A330 på en SAS-langrute fra Københavns Lufthavn koster 46.000 kr.

Københavns Lufthavn har afvist kritikken og henvist til, at hvis man sammenligner med de store lufthavne i Europa, er man i den billigste tredjedel.

Københavns Lufthavne har afvist at stille op til interview, men oplyser i en meddelse til fondsbørsen, at selskabet vil kommentere, når effekterne af 'endelige ændringssforslag' er blevet analyseret.

- Det er muligt, at sådanne ændringer kan have væsentlig negativ indvirkning på lufthavnens strategi, forretning og økonomi, skriver lufthavnen.

Staten solgte 58 procent af lufthavnen i 2005 til kapitalfonden Macquarie fra Australien, der i 2011 solgte godt halvdelen af den aktiepost til canadiske Ontario Teachers Pension Plan.

Det har været en flot forretning for de udenlandske investorer. Fra 2005 til og med 2016 er der udbetalt udbytte pĂĄ 11,8 milliarder kroner og her er mere end halvdenen sendt til udlandet.

Hos Danish Air Transport mener direktør Jesper Rungholm, at staten og kunderne er blevet tørret.

Han fremhæver, at udbyttet på 1,2 milliarder kroner i 2016 svarer til 40 kroner for hver af de 29 millioner passager, der brugte lufthavnen sidste år.

- Det er et helt abnormt beløb. Og det er bare udbyttet. Man har en kæmpe overskudsgrad pĂĄ en tredjedel af omsætningen. Det kæmpestore overskud har været brugt som undskyldning for, at der skal investeres. Men hvordan reinvesterer man udbytte, der er sendt til Canada og Australien, spørger Jesper Rungholm.

- Vi er blevet tørret gennem ĂĄrene, og det kan bedst ses ved, at Macquarie har fundet ud af, at de skal ud nu, fortsætter DAT-direktøren med henvisning til en besked tidligere i ĂĄr fra kapitalfonden om, at de har sat gang i en salgsproces.