Business

Formand: Regeringens indgreb truer gigantisk udbygning af lufthavn

Regeringen vil med nye indgreb sikre mere flytrafik til og fra København.

En investering på 20 milliarder kroner til udbygning af Københavns Lufthavn er i fare på grund af regeringens planer om at tvinge priserne ned lufthavnen.

Det siger Lars Nørby Johansen, der er bestyrelsesformand i Københavns Lufthavne, til TV 2:

- Min egentlige bekymring over det forslag, der er lagt frem i dag, er, at det er så dybt et indgreb i vores økonomimodel, at vi ikke har råd til den ekspansion, som jeg tror, vil gavne ikke bare Københavns Lufthavn, men hele Danmark.

Vil revurdere plan

VLAK-regeringen fremlagde mandag 38 nye tiltag i en luftfartstrategi, som gerne skal sikre mere lufttrafik til og fra Danmark.

Som en del af strategien, der især fokuserer på Københavns Lufthavn, vil regeringen tvinge lufthavnen til at udbetale mindre udbytte til dens ejere og bruge pengene på lavere takster til flyselskaberne for at få mere trafik til og fra den danske hovedstad.

Og det falder altså ikke i god jord hos lufthavnens bestyrelsesformand.

- Jeg truer ikke med noget som helst, jeg siger bare, vi må revurdere vores investeringsplan, som vi har lagt frem. Den er meget ekspansiv. Vi regner med at komme op på 40 millioner passagerer i løbet af nogle år, og har lagt en plan frem om, at vi skal investere 20 milliarder i en udbygning af lufthavnen. Og det er klart, med så voldsomt et indgreb, som det vi har set i dag, der må vi jo revurdere, om det kan lade sig gøre, det er indlysende, siger Lars Nørby Johansen.

Lufthavnen fremlagde i december dens planer for en udbygning til 20 milliarder kroner, som står til at blive den største privatfinansierede anlægsinvestering i danmarkshistorien. Udbygningen skal skabe plads til 17 nye langdistanceruter og 12.500 nye job.

Minister: Skal betale noget tilbage

Regeringens indgreb over for lufthavnen vil ifølge luftfartsanalytiker hos Sydbank, Jacob Pedersen, betyde flere ruter fra lufthavnen og billigere billetter.

- Det er en gave til passagererne, siger Jacob Pedersen.

Der er ikke sat præcise beløb på, hvor meget mindre lufthavnen skal opkræve flyselskaberne, men det nuværende niveau er uholdbart, mener transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Det er ikke en almindelig virksomhed. De har et monopol, og det har de fået af staten, og der skal de så betale noget tilbage ved at være en god lufthavn, siger ministeren.

Med de nuværende takster betaler selskaberne minimum 159,21 kroner til lufthavnen per passager.

Udvidelsen af lufthavnen skal efter planen gå i gang i 2022, så der i 2024 er plads til 40 millioner passagerer årligt mod 26,6 millioner passagerer i 2015.