It-selskab har nye problemer: A-kasser med 300.000 medlemmer ramt

Flere a-kasser er ramt af store it-problemer, få dage før dagpengereformen træder i kraft.

Seks a-kasser med over 300.000 medlemmer stĂĄr midt i store it-problemer pĂĄ grund af forsinkelser hos KMD.

Landets største it-selskab har meddelt de seks a-kasser, at it-understøttelsen til dagpengereformen, der træder i kraft 1. juli, ikke er på plads.

Det betyder, at de ramte a-kasser nu sidder med en masse manuelt arbejde, mens ogsĂĄ medlemmer i a-kasserne er ramt.

Problemet gælder KMD-systemet Winnie, som bruges af Teknikernes A-kasse, Socialpædagogernes A-kasse, Fødevareforbundet NNFs A-kasse, FTF, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsdækkende (BUPL) A-kasse og Frie Funktionærer.

Det giver det problem, at vi påfører vores medlemmer nogle problemer. At det bliver mere bøvlet

Jørgen G. Jørgensen, direktør Frie Funktionærer

Fem af de ramte a-kasser afviser at udtale sig om problemerne. Kun hos Frie Funktionærer ønsker direktør Jørgen G. Jørgensen at lufte sin frustration.

- Vi er selvfølgelig utilfredse med vores leverandør. Vi har alle haft den forventning, indtil for kort tid siden, at det var der styr på.

Hvad giver det jer af problemer?

- Det giver det problem, at vi påfører vores medlemmer nogle problemer. At det bliver mere bøvlet for dem simpelthen. Normalt kan de bare gå ind på vores hjemmeside, og så er det overstået på et par minutter, siger Jørgen G. Jørgensen.

Ledig er nervøs for manuel kontrol

En af de ramte er ledig Peter Skjødt, der er medlem hos Frie Funktionærer. Han fortæller, at han i løbet af weekenden brugte flere timer forgæves på at få styr på sin indberetning.

Først da han tog turen til Frie Funktionærers kontor i Odense, kom der styr på det, men han er bekymret over udsigten til, at a-kasserne skal håndtere sagerne manuelt.

- Det vigtige for mig er, at det bliver registreret, hvis jeg har arbejdstimer. Det er det, det drejer sig om. Hvis det skal registreres manuelt i stedet for, kan jeg godt blive bekymret for, at det kommer til at fungere, siger Peter Skjødt.

KMD: Betyder ekstraarbejde

Hos KMD udtaler Jan Arne Madsen, direktør for Job & Udvikling, at selskabet ikke forventer, at medlemmerne i de ramte a-kasser bliver berørt i 'betydeligt omfang'.

- De manuelle kontroller skal sikre, at der udbetales de korrekte beløb til a-kassemedlemmerne. Forløbet kommer til at betyde ekstraarbejde for de ansatte i de berørte a-kasser, siger han i en meddelelse.

Han tilføjer, at it-understøttelse af nye reformer med 'mange nye regler altid kan medføre begyndervanskeligheder eller fejl'.

Nedbrud i selvbetjening

Udover udsigten til en voldsom stigning i arbejdsbyrden som følge af problemerne med Winnie, var KMD's digitale selvbetjening til a-kasserne ud af drift mandag.

- Vi skal naturligvis beklage den ulejlighed, nedetiden kan have medført for de enkelte medlemmer og deres a-kasser, siger Jan Arne Madsen i meddelelsen.

Fødevareforbundet NNF afviser at kommentere problemerne, men oplyser på hjemmesiden til medlemmerne, at KMD har annulleret de ydelseskort, der blev udfyldt i weekenden.

- Selv om du tidligere har indtastet kortet, SKAL du taste det igen, da det tidligere kort er annulleret. Og vi kan først gennemføre udbetaling, når vi modtager kortet igen, skriver a-kassen.