SAS skruer op for kæmpe spareprogram - men undgår fyringsrunde

Flyselskabet SAS er igen på banen med et program, der skal skære i omkostningerne.

Sparemelodien fortsætter hos det skandinaviske flyselskab SAS, der er på banen med et kæmpe underskud.

Tallene for andet kvartal viser et minus p√• 320 millioner svenske kroner, og nu skruer SAS op for koncernens omfattende spareprogram, s√• det nu stiler mod en besparelse p√• i alt tre milliarder kroner over en √•rr√¶kke.

Hele 200 initiativer s√¶ttes i v√¶rk for at finde de mange penge, men blandt de mange initiativer findes ingen st√łrre fyringsrunde.

Talsmand Jacob Hvolb√łll M√łrup fra¬†kabinepersonalets fagforening CAU fort√¶ller i hvert fald til TV 2, at foreningen¬†ikke er blevet orienteret om, at der er flere fyringer p√• vej.

Og i ledelsen siger landechef¬†Lars Sandahl¬†S√łrensen, at der er mange veje til besparelser.

- Det handler om fleksibilitet for os. Det er ikke n√łdvendigvis, at vi ikke skal have det samme antal medarbejdere, men i h√łj grad ogs√•, at vi skal arbejde fleksibelt, siger han til TV 2.¬†

- Det vil sige, at lige nu er det nok en god idé at have isbutikken åben. Lige nu vil folk flyve meget, og der er det vigtigt for os, at rigtig mange af vores kolleger kan arbejde meget, når vores kunder vil flyve meget. Så den fleksibilitet er også for SAS ekstremt vigtig, siger han til TV 2.

- Det handler ogs√• om, at vi er i stand til at arbejde smartere. B√•de ved at bruge automatisering og digitalisering og en masse andre redskaber. S√• det er temaet, fleksibilitet, automatisering, effektivisering, tilf√łjer SAS-direkt√łren.

Men skal SAS i Norden have flere eller færre medarbejdere?

- Indtil videre har vi f√•et flere og flere, da vi har udvidet vores trafikprogrammer og destinationer.¬†Lige nu har vi faktisk ansat mange folk, men det er klart, at for at vokse s√• skal vi ogs√• have en enhedsomkostning, som det hedder, der er attraktiv. Lige i √łjeblikket ligger vi lidt for langt fra vores konkurrenter i forhold til, hvad det koster os at flyve en kilometer i luften.

Men hvis man ser p√•, hvordan SAS vokser, s√• bekr√¶fter I i dag, at der skal v√¶re en base i London og Malaga. Simpelthen fordi at man s√• kan hyre lokalt personale til nogen andre priser, end man kan herhjemme. Da¬†antallet af medarbejdere¬†derude vokser, s√• bliver der vel f√¶rre herhjemme ‚Äď eller hvad?

- Vi vokser vores samlede program. Vi ser, at der er en v√¶kst og til feriedestinationer, i h√łj grad Spanien her i √łjeblikket. Vi skal kunne tage del af det marked, og for at have den konkurrencedygtighed, s√• skal vi kunne komplettere vores produktion med baser ‚Äď i det her tilf√¶lde ni fly ‚Äď fra henholdsvis Malaga og London, siger Lars Sandahl S√łrensen.

- Det er en omkostningsreduktion på godt 30 procent for piloter og kabinepersonale, når vi tager en lille del af vores produktion derfra, så vi kan tage del af det marked, der er attraktivt og er helt åbenbart både i London og Spanien.

Hvis man ser p√• konkurrenterne er det langt mere reglen end undtagelsen, at man udvider ved at have baser i udlandet. Der har de alle placeret folk, hvor det er billigst. Er det ikke ogs√• bare et tog, der k√łrer for SAS, at man vil flytte mere og mere af sin produktion til udlandet?

- Vores kernefokus er de frekvente rejsende i verden til og fra Skandinavien. Derfor vil SAS altid v√¶re en skandinavisk baseret virksomhed, og derfor vil langt den st√łrste hovedaktivitet ogs√• v√¶re i Skandinavien, siger direkt√łren.

- Men n√•r vi ser store markeder, hvor skandinaver ogs√• √łnsker at rejse til, hvor priskonkurrencen er stor, s√• skal vi kunne f√łlge med og tage en del af det marked, tilbyde vores kunder det de er interesserede i til den rigtige pris og dermed ogs√• kunne komplettere vores produktion, s√• vi samlet set kan vokse SAS totalt og leve op til de ambitioner, vi har om at v√¶kste virksomheden, slutter Lars Sandahl S√łrensen.

Alene i 2018 regner SAS nu med besparelser på 900 millioner svenske kroner, 400 millioner svenske kroner mere end ventet.