Business

SAS skruer op for kæmpe spareprogram - men undgår fyringsrunde

Flyselskabet SAS er igen på banen med et program, der skal skære i omkostningerne.

Sparemelodien fortsætter hos det skandinaviske flyselskab SAS, der er på banen med et kæmpe underskud.

Tallene for andet kvartal viser et minus på 320 millioner svenske kroner, og nu skruer SAS op for koncernens omfattende spareprogram, så det nu stiler mod en besparelse på i alt tre milliarder kroner over en årrække.

Hele 200 initiativer sættes i værk for at finde de mange penge, men blandt de mange initiativer findes ingen større fyringsrunde.

Talsmand Jacob Hvolbøll Mørup fra kabinepersonalets fagforening CAU fortæller i hvert fald til TV 2, at foreningen ikke er blevet orienteret om, at der er flere fyringer på vej.

Og i ledelsen siger landechef Lars Sandahl Sørensen, at der er mange veje til besparelser.

- Det handler om fleksibilitet for os. Det er ikke nødvendigvis, at vi ikke skal have det samme antal medarbejdere, men i høj grad også, at vi skal arbejde fleksibelt, siger han til TV 2. 

- Det vil sige, at lige nu er det nok en god idé at have isbutikken åben. Lige nu vil folk flyve meget, og der er det vigtigt for os, at rigtig mange af vores kolleger kan arbejde meget, når vores kunder vil flyve meget. Så den fleksibilitet er også for SAS ekstremt vigtig, siger han til TV 2.

- Det handler også om, at vi er i stand til at arbejde smartere. Både ved at bruge automatisering og digitalisering og en masse andre redskaber. Så det er temaet, fleksibilitet, automatisering, effektivisering, tilføjer SAS-direktøren.

Men skal SAS i Norden have flere eller færre medarbejdere?

- Indtil videre har vi fået flere og flere, da vi har udvidet vores trafikprogrammer og destinationer. Lige nu har vi faktisk ansat mange folk, men det er klart, at for at vokse så skal vi også have en enhedsomkostning, som det hedder, der er attraktiv. Lige i øjeblikket ligger vi lidt for langt fra vores konkurrenter i forhold til, hvad det koster os at flyve en kilometer i luften.

Men hvis man ser på, hvordan SAS vokser, så bekræfter I i dag, at der skal være en base i London og Malaga. Simpelthen fordi at man så kan hyre lokalt personale til nogen andre priser, end man kan herhjemme. Da antallet af medarbejdere derude vokser, så bliver der vel færre herhjemme – eller hvad?

- Vi vokser vores samlede program. Vi ser, at der er en vækst og til feriedestinationer, i høj grad Spanien her i øjeblikket. Vi skal kunne tage del af det marked, og for at have den konkurrencedygtighed, så skal vi kunne komplettere vores produktion med baser – i det her tilfælde ni fly – fra henholdsvis Malaga og London, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Det er en omkostningsreduktion på godt 30 procent for piloter og kabinepersonale, når vi tager en lille del af vores produktion derfra, så vi kan tage del af det marked, der er attraktivt og er helt åbenbart både i London og Spanien.

Hvis man ser på konkurrenterne er det langt mere reglen end undtagelsen, at man udvider ved at have baser i udlandet. Der har de alle placeret folk, hvor det er billigst. Er det ikke også bare et tog, der kører for SAS, at man vil flytte mere og mere af sin produktion til udlandet?

- Vores kernefokus er de frekvente rejsende i verden til og fra Skandinavien. Derfor vil SAS altid være en skandinavisk baseret virksomhed, og derfor vil langt den største hovedaktivitet også være i Skandinavien, siger direktøren.

- Men når vi ser store markeder, hvor skandinaver også ønsker at rejse til, hvor priskonkurrencen er stor, så skal vi kunne følge med og tage en del af det marked, tilbyde vores kunder det de er interesserede i til den rigtige pris og dermed også kunne komplettere vores produktion, så vi samlet set kan vokse SAS totalt og leve op til de ambitioner, vi har om at vækste virksomheden, slutter Lars Sandahl Sørensen.

Alene i 2018 regner SAS nu med besparelser på 900 millioner svenske kroner, 400 millioner svenske kroner mere end ventet.