Business

Kendte forretningsfolk står bag delebils-tjeneste på børsen

Der er kendte forretningsfolk bag, når den fremstormende delebiltjeneste Green Mobility går på børsen.

Det drejer sig om Aarhus-milliardæren Henrik Lind og forretningsmanden Fritz Schur, fremgår det af delebiltjenestens børsprospekt, der netop er offentliggjort.

Henrik Lind har skabt sin formue gennem energiselskabet Danish Commodities og er i dag en af Danmarks rigeste mænd.

Han har - udover den kommende investering i Green Mobillity - en stor værdipapirholdning, ejendomsinvesteringer og aktier i en række jyske småbanker. Hans sidste regnskab i det personligt ejede Lind Invest viste en formue på mere end to milliarder kroner.

Forretningsmand i stormvejr

Fritz Schur har opbygget sin egen lille investeringskoncern indenfor service og fast ejendom. Han er dog mest kendt som bestyrelsesformand for en række store offentlige selskaber.

Han gik forrest, da SAS og medarbejderne måtte gennem en dramatisk redningsaktion for selskabet med en stor lønnedgang til følge.

Og han røg ud i et nyt stormvejr, da han som bestyrelsesformand fyrede den administerende direktør i Dong, Anders Eldrup, efter sagen om de såkaldte guldfugle.

32 har investeret i tjenesten

I alt 32 investorer har allerede tegnet sig for 40 procent af aktierne i Green Mobility, der i dag offentliggør sit børsprospekt.

Prospektet viser, at selskabet vil rejse mellem 55 og 62,5 millioner kroner, der skal sikre fortsat vækst i forretningen.

Green Mobillity har planer om at ekspandere til andre europæiske storbyer. Målet er at være repræsenteret i mere end 20 byer i 2021 via franchises, partnere og andre operationer.

I opbygningsårene vil selskabet dog give et klart underskud - et underskud på alene 30-35 millioner kroner i år.

Målet er at nå et overskud i 2019 som følge af den højere omsætning.

1000 nye kunder om måneden

Allerede nu kan selskabet dog vise en massiv vækst i forbruget af de 400 delebiler i København med 1000 nye kunder om måneden.

Selskabet følger dermed en international tendens, hvor delebiler bliver en stadig tydeligere del af bybilledet.

Antallet af bybilskunder i for eksempel Tyskland er steget fra 183.000 kunder i 2012 til 1,2 millioner kunder sidste år. Det samlede antal delebilskunder i Europa lå i 2015 på 2,1 millioner kunder.

Delebilsordninger ventes også at nyde godt af den tiltagende urbanisering, hvor 60 procent af verdens befolkning ventes at bo i storbyer mod 50 procent i dag.

Aktiekursen på den nye aktie bliver ved børsstart 150 kroner, og der udbydes mellem 3666.000 og 416.000 nye aktier. Første handelsdag for den nye aktie bliver den 21. juni i år.