Dansk modeportal får flot modtagelse på børsen
Den digitale tøjforretning Boozt.com blev i dag børsnoteret i Stockholm. Og Aktierne? De blev revet væk.
Det var med armene i vejret, at bestyrelsen og topledelsen i Boozt.com kunne se viseren på uret passere 09.00 onsdag morgen. For her åbnede børsen i Stockholm, hvor aktierne i den dansk-svenske modeportal Boozt.com for første gang kunne handles.
Og det blev de. I rekordfart. Efter en times handel lå aktien i knap 76 svenske kroner. En stigning på 22 procent, hvis man sammenligner med noteringskursen på 62, der endda blev fastsat i toppen af det spænd mellem 54-63 svenske kroner, som aktien var sat til at starte sit børsliv fra.
Det efterlader Boozt.com med en markedsværdi over 4 milliarder svenske kroner i formiddagshandlen. Og den store interesse for aktien kom bag på administrerende direktør i Boozt.com, Hermann Haraldsson:
- Jeg havde regnet med, at den kurs, vi havde sat, var den rigtige. Men interessen i Danmark har været større, end vi havde regnet med. Og det er jeg meget positivt overrasket over, fortæller Hermann Haraldsson til TV 2 Business.
Forklaringen kan findes i investorernes næse for vækst. Og med vækst følger der som oftest profit. Sådan lyder vurderingen fra investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen.
- Udviklingen i Boozt.com har de senere år fået et boost. Investorerne er overbevist om, at her er tale om et væksteventyr, som de gerne vil med på, siger Per Hansen.
Danskerne vil shoppe på nettet
Boozt.com er en onlinebutik, der sælger sko, tøj og kosmetik på nettet. Og selvom biksen har vokseværk, så er det en generel tendens i markedet, som de rider på.
For der er generelt fart på markedet for e-handel, og det kan man spore i danskerne indkøbsvaner.
Alene sidste år shoppede danskerne tøj, sko og smykker på nettet for over 14 milliarder kroner. Og det er den kategori af varer, vi faktisk klikker allermest hjem fra - faktisk udgjorde hver femte af vores køb på nettet sidste år netop tøj, sko og smykker.
Men selvom danskerne shopper mere og mere på nettet, er der endnu ikke nogen spiller, der har formået at sætte sig tungt på tronen - endnu.
Som grafikken til ovenover viser, udgør de ti største aktører - det er den lyseblå trekant - mindre end en femtedel af den samlede nethandel sidste år. Zalando, der er den største herhjemme, sidder på 2,8 procent af markedet, skarpt forfulgt af E-bay og - på en tredjeplads - Amazon.
Men også danske virksomheder som Elgiganten, Bilka og Nemlig.com har sneget sig ind i top ti. På en 17. pladsen finder vi Boozt.com, som sidder på 0,7 procent af markedet herhjemme.
- Der er ingen, der forventer, at Boozt.com bliver den nye Amazon. Men de har den fordel, at de er én af de eneste spillere på markedet for e-handel, som nu er børsnoteret, og det er dét potentiale, investorerne køber sig ind i, fortæller Per Hansen.
Men der er heller ikke hensigten at blive størst, hvis man spørger Hermann Haraldsson:
- Vi ser os selv som den lille kvikke spiller, der ligger godt i vores region. Det er fint, at der er store spillere på vej, men så længe vi er verdensmestre i Norden, så kører vi den rigtige vej, fastslår han.
Boozt vil booste
Pengene fra børsnoteringen skal bruges på at få udnyttet det potentiale, der ligger i markedet. For ifølge Hermann Haraldsson forventer Boozt, at markedet for onlinehandel om 5-10 år vil blive tredoblet. Og den efterspørgsel vil de kunne løfte:
- Vi skal investere meget mere. I forvejen er vi lagertunge og investerer en del i automatik og robotter. Så det er godt, at vi har kapital til netop det, fortæller Hermann Haraldsson.
Sidste år investerede Boozt.com 100 millioner kroner i at udvide sit centrallager i Ängelholm nordøst for Helsingborg. For hvis indtjeningen skal løftes og markedsandele skal hamstres, er koden til succes at kunne behandle flere ordre i timen og møde kundens forventninger til hurtig levering - så de vender tilbage. Og det skal automatiseringen sikre.
H&M er for uskarpe
Tilbage hos investorerne er en tro på fremtiden for e-handel, som Boozt.com skriver sig ind i. For det er et udfordrende, men spændende marked, som mange investorer holder øje med. Det fortæller Per Hansen.
-Fordelen ved Boozt.com er, at de har en skarp profil - modsat én af de helt store svenske spillere - nemlig Hennes & Mauritz, siger Per Hansen og fortsætter:
- Aktiekursen i H&M har de seneste fem år stået i stampe. H&M står nemlig i en limbo, om de skal fokusere på online-handel eller tage udgangspunkt i deres fysiske butikker. Her er Boozt.com knivskarp på onlinehandel, og investorerne kan derfor lugte vækst, forklarer Per Hansen.