Danske Bank skrotter Post Nord efter 21 års samarbejde

16x9
Danske Bank har ikke planer om at fortsætte samarbejdet 190 posthuse landet over. Foto: Kim Haugaard / Scanpix Denmark

Storbankens kunder kan snart ikke længere ordne små bankforretninger på posthuset.

Danske Bank dropper sit gamle samarbejde med Post Nord, så storbankens kunder i fremtiden ikke vil kunne ordne bankforretninger på posthuset.

Det skriver Ekstra Bladet.

Samarbejdet med Danske Bank har hidtil gjort det muligt for kunderne at betale deres regninger i 190 posthuse landet over, men det er slut ved årsskiftet.

Ifølge Danske Bank skyldes beslutningen, at der er stadig færre kunder, der vælger at bruge posthuset til bankforretninger. I løbet af de seneste fire år er antallet af transaktioner på posthusene faldet med 75 procent.

Overraskende få kunder

Det er måske lidt overraskende ikke de ældste bankkunder, som bruger posthuset til at betale de månedlige regninger, fortæller Danske Bank.

- Når vi kigger på tallene, er det ikke primært ældre, der gør brug af det. Det er primært folk mellem 30 og 65 år i de større byer. Det er der, at der er klart flest transaktioner. Der er ældre mennesker, som gør brug af det, men ikke så mange, som vi troede, siger Torben Elling Gamst, der er senior vice president Danske Bank, til FinansWatch.

Danske Bank har haft en aftale med Post Nord siden 1996. Dengang var det BG Bank, der havde et samarbejde med posten. Og da Danske Bank overtog BG Bank røg også postsamarbejdet med over i storbanken.

Kuvertordning som erstatning

Det koster i dag 40 kroner at betale en regning på posthuset. Og mens den billigste løsning er at klare betalingerne på nettet, så er der en anden tredje løsning, Danske Bank tilbyder sine kunder.

Man kan nemlig som kunde tilmelde sig en såkaldt kuvertordning, hvor man mod et gebyr på 12 kroner kan betale sin regning pr. kuvert.

- Vi har rigtig mange gode alternativer. Først og fremmest er der digitale løsninger og PBS, som flere og flere benytter. Det gælder også vores ældre kunder. Hvis man ikke benytter digitale løsninger, så er kuvertordningen både lettere og billigere. Man putter bare sine regninger i en kuvert og sender dem af sted, siger Torben Elling Gamst til FinansWatch.