Business

Opskriften er simpel: Derfor skovler Apple penge ind

Apple sidder tungt på tronen som den ukronede konge af tablets og smartphones. Og opskriften på den succes er simpel, men ufattelig svær at kopiere

Teknologi-giganten Apple løfter i aften sløret for deres seneste regnskab for andet kvartal af 2017, og endnu en gang forventes selskabet at kunne præsentere et milliardoverskud. Alene kontantbeholdningen forventes at ramme svimlende 1.700 milliarder kroner.

At Apple synes at banke deres konkurrenter ud af bokseringen skyldes en helt bestemt opskrift:

- Apple har rent faktisk en meget lille markedsandel, hvis man sammenligner med deres nærmeste konkurrenter. Men Apple har formået at overbevise folk om, at deres er produkter meget mere værd end deres konkurrenter, og derfor tjener de simpelthen langt mere, fortæller John G. Pedersen, der er redaktør på meremobil.dk.

Og den høje pris er altså altafgørende for Apple´s succes, for deres produkter indeholder ikke markant dyrere dele, end de konkurrerende produkter, som er prissat lavere.

- Samsung er på verdensplan én af Apples nærmeste konkurrenter, men de sælger produkter i mange forskellige prisklasser. Her vinder Apple stort på, at de tjener mere på deres produkter, og den forskel stryger direkte ned på bundlinjen.

Her er Apples guldæg

Og det er altså særligt den ikoniske iPhone, der drysser stjernestøv på Apple. Mens salget af iPads er faldet markant siden 2014, så blev det ellers så revolutionerende Apple-Watch ikke så revolutionerende, som Apple ellers havde håbet på.

Oven på iPhone 7-lanceringen sidste år har salget af iPhones været rekordhøjt.

Det er heller ikke på salget af computere, at Apple kan føre sig frem. Ifølge det seneste regnskab solgte Apple godt 5 millioner computere i første kvartal af 2017. Til sammenligning solgte Apple 78 millioner iPhones. Og her er det altså de høje priser, der lader selskabet sidde solidt på tronen.

- iPhonen er og bliver Apples guldæg. Apple har formået at skabe en loyal kundebase, som ikke har noget imod at betale mange penge for at få fat i telefonen. Det er en helt unik opskrift på succes, som er meget svær for konkurrenterne at kopiere, fortæller John G. Pedersen.

Microsoft har ikke en chance

Microsoft prøver ellers, og I aften lancerer selskabet en helt ny computer. En ultratynd såkaldt surface-laptop, som skal konkurrere mod netop Apple. Men det kommer heller ikke til at ryste dem, fastslår apple-eksperten, John G. Pedersen.

- Microsoft kunne sende verdens fineste computer på markedet, men det ville ikke rykke en pind ved Appels tal. Uanset hvad man synes om Microsoft´s computer, så har de slet ikke fat i markedet på samme måde som Apple, siger han.

Apple har sovet i timen

Men når man har ramt toppen, så er der ofte kun én vej. Og det er ned. Sådan lyder budskabet fra Lars Skovgaard Andersen, der følger tech-området tæt, og til dagligt arbejder som seniorstrateg i Danske Bank. Han mener ikke, at Apple er på vej ud af markedet, men at de står overfor en stribe udfordringer: 

- Vi ser jo ofte et oprør mod det etablerede, og Apple bliver udfordret af nye aktører. Problemet for Apple er, at de har givet hele verden et behov for at have en tablet, men nye aktører er kommet, og de kan altså også hjælpe os med at få dækket de her behov, siger Lars Skovgaard Andersen og fortsætter:

- Jeg mener, Apple har sovet i timen. De er ikke kommet med noget revolutionerende længe. De overså totalt, at folk gerne ville leje musik. Ikke eje. Ind kom så Spotify, og derfor rykkede de for sent på musik-fronten.

Bør Apple købe Disney?

Og netop på indholdsdelen mener Lars Skovgaard Andersen, at Apple virkelig skal sætte ind for at kunne bevare deres deres kundebase:

- Apple skal opruste på apps, film og musik. Altså, alt det indhold vi lægger på vores tablets og smartphones. Derfor mener jeg, at Apple reelt bør købe en virksomhed som Disney, så har de adgang til alt indhold, som brugerne kommer til at efterspørge.

At indhold er et vigtigt område, anerkender John G. Pedersen, redaktør på meremobil.dk:

- Apples App-store er jo en ren ”cashcow.” De udvikler ikke særligt meget på den, men tjener bare stort på, at folk løbende køber en app eller to. Der er klart potentiale for Apple til at vokse yderligere, men jeg tror ikke på, at de taber deres position lige foreløbigt. Apple har fundet en opskrift på succes, og den er meget svær at kopiere, fastslår John G. Pedersen.