H&M vil åbne flere butikker i Danmark

Det går stærkt frem på det danske marked for den svenske modegigant, som nu barsler med en udvidelse.
Danskerne vil have mere billigt svensk modetøj, og det betyder flere H&M-butikker i Danmark i løbet af i år.
Det skriver H&M i sit danske regnskab for 2016.
Den svenske tøjkoncern tjente flere penge end forventet i Danmark, hvor bundlinjen endte på 121 millioner kroner. Det var 37 millioner kroner mere end forrige år, og det har altså givet H&M mod på flere butikker i Danmark.
Lokal fremgang
I 2017 åbner tre-fem nye butikker i Danmark, så H&M’s danske selskab, H&M Hennes & Mauritz, i alt kommer til at have mellem 105 og 108 butikker inden årets udgang. Det tæller også de H&M-ejede mærker som Monki og Weekday.
Det er H&M-butikkerne, som fylder mest i den svenske koncerns danske selskab. I 2016 var der 80 H&M-butikker, mens tøjbutikken Monki kommer ind på en 2. plads med 10 butikker.
På personalefronten var der også fremgang i H&M’s danske butikker - på bare et enkelt år fra 2015 til 2016 steg antallet af ansatte i de 102 butikker med 180 medarbejdere til i alt 1.718 ansatte.
Dyrere trøjer til Danmark
Selvom det altså går frem på det danske marked, har H&M været udfordret på flere andre markeder i den seneste tid. Da koncernen i slutningen af marts fremlagde sit første kvartalsregnskab for den globale forretning, var det med skuffende salg i blandt andet USA og dele af Europa.
Det har været med til at sende H&M-aktien mod bunden med et fald på 13,5 procent siden starten af året.
For at vende udviklingen introducerer H&M blandt andet en ny tøjkæde, som kommer til at gå under navnet Arket. Konceptet bliver dyrere modetøj til mænd, kvinder og børn end i H&M’s traditionelle forretninger.
I første omgang åbner den nye kæde i London i løbet af i år, men på sigt er det planen, at kæden rykker ind i København, Bruxelles og München.