Business

H&M vil åbne flere butikker i Danmark

Der skal åbnes mellem tre og fem nye H&M-butikker i Danmark i løbet af i år. ARND WIEGMANN / Scanpix Denmark

Det går stærkt frem på det danske marked for den svenske modegigant, som nu barsler med en udvidelse.

Danskerne vil have mere billigt svensk modetøj, og det betyder flere H&M-butikker i Danmark i løbet af i år.

Det skriver H&M i sit danske regnskab for 2016.

Den svenske tøjkoncern tjente flere penge end forventet i Danmark, hvor bundlinjen endte på 121 millioner kroner. Det var 37 millioner kroner mere end forrige år, og det har altså givet H&M mod på flere butikker i Danmark.

Lokal fremgang

I 2017 åbner tre-fem nye butikker i Danmark, så H&M’s danske selskab, H&M Hennes & Mauritz, i alt kommer til at have mellem 105 og 108 butikker inden årets udgang. Det tæller også de H&M-ejede mærker som Monki og Weekday.

Det er H&M-butikkerne, som fylder mest i den svenske koncerns danske selskab. I 2016 var der 80 H&M-butikker, mens tøjbutikken Monki kommer ind på en 2. plads med 10 butikker.

På personalefronten var der også fremgang i H&M’s danske butikker - på bare et enkelt år fra 2015 til 2016 steg antallet af ansatte i de 102 butikker med 180 medarbejdere til i alt 1.718 ansatte.

Dyrere trøjer til Danmark

Selvom det altså går frem på det danske marked, har H&M været udfordret på flere andre markeder i den seneste tid. Da koncernen i slutningen af marts fremlagde sit første kvartalsregnskab for den globale forretning, var det med skuffende salg i blandt andet USA og dele af Europa.

Det har været med til at sende H&M-aktien mod bunden med et fald på 13,5 procent siden starten af året.

For at vende udviklingen introducerer H&M blandt andet en ny tøjkæde, som kommer til at gå under navnet Arket. Konceptet bliver dyrere modetøj til mænd, kvinder og børn end i H&M’s traditionelle forretninger.

I første omgang åbner den nye kæde i London i løbet af i år, men på sigt er det planen, at kæden rykker ind i København, Bruxelles og München.