Business

Mærsk-topchef efter kæmpe milliardopkøb: Vi er og bliver størst

For godt 27 milliarder kroner sikrer Maersk Line sig tronen som verdens største containerrederi. Ærkerivalen accepterer andenpladsen.

A.P. Møller-Mærsk har fjernet de sidste sten fra at overtage verdens syvende største rederi, og den store satsning kommer til at koste det danske selskab 27,5 milliarder kroner.

For milliarderne genvinder Maersk Line førstepladsen på listen over verdens største containerrederier, efter ærkerivalen MSC sidste år sneg sig foran Mærsk. Maersk Line vil med tyskerne under sine vinger vokse til at sidde på 18,6 procent af markedet mod 15,7 procent i dag.

- Opkøbet cementerer vores position som den største og ledende shippingspiller i containerbranchen, og det vil give store muligheder for medarbejderne i begge selskaber, siger Søren Skou, administrerende direktør i A.P. Møller-Mærsk, der fra annonceringen af planen om at købe det tyske rederi ikke har skjult sin begejstring over at blive den nye ejer.

Schweizere accepterer tabt førsteplads

Med løbende leveringer af 20 nye skibe klemte Mediterranean Shipping Company (MSC) sig sidste år foran Maersk Line, men fra selskabets schweiziske hovedkontor er der accept af Mærsks offensive genvinding af den øverste podieplads.

- Det er ikke vores ambition at være verdens største, når det kommer til størrelse. Vores ambition er at være profitabel og dermed levedygtig i forhold til vores kunder, medarbejdere og deres familier, siger en talsmand fra MSC til TV 2 Business.

Her lyder opskriften på stærkt kundefokus og omkostningsbarbering i en industri, der mildt sagt er nødlidende. Maersk Line kom ud af 2016 med et underskud, men ligger langt over konkurrenternes indtjeningsevne, hvor opkøb og fusioner er eneste flugt fra at synke økonomisk.

Rival: Mærsk er en hård konkurrent

MSC vil fortsætte sin mangeårige strategi med at vokse organisk, hvor Mærsk siden sin nye strategibeslutning om at satse alt på containerfragt og skille sig af med olieforretningen har været meget vokale om ønsket om at købe sig til vækst i Maersk Line.

Nu sker det med Hamburg Süd, der har 130 containerskibe og knap 6.000 medarbejdere. Maersk Line vil nu have 743 containerskibe under den syvtakkede stjerne, selvom det tyske rederi fortsætter med at sejle under eget selskab og brand.

- Vi har stor respekt for Maersk Line. De har altid været en hård konkurrent, og det, forventer vi, vil fortsætte, lyder det fra MSC-hovedkontoret.

Bestyrelserne i Mærsk og sælgerparten Oetker Group har nikket godkendende til opkøbet, men Mærsk mangler stadig den endelige godkendelse fra myndighederne til at sluge Hamburg Süd. Overtagelsen ventes at være helt på plads senere i år, og synergieffekterne forventes at blive høstet fra 2019.

Mærsk vil først kommentere den endelige beslutning for de to selskaber, når regnskabet for første kvartal bliver fremlagt 11. maj.