Business

Kiwi-ejer: Vi kom sidst og tabte

Moderselskabets topchef erkender nederlaget på den skarpe og lange discountkrig i Danmark. Kiwi kom for sent.

Smertegrænsen er nået for den tabsgivende Kiwi-kæde, og derfor vil 1800 ansatte i dag stå med en fyreseddel i hånden.

Selvom danskerne elsker gode tilbud, så er Kiwi kommet for sent til festen, der føres an af den norske succes Rema1000.

Vi er kommet ind som den sidste og nummer seks på det danske discountmarked med konkurrenter, der også har haft lyst til at ekspandere.

Per Thau, administrerende direktør i Dagrofa

- Vi har haft gode butikker og gode folk, der har gjort deres absolut bedste. Men vi er kommet ind som den sidste og nummer seks på det danske discountmarked med konkurrenter, der også har haft lyst til at ekspandere. Den kamp tror vi ikke længere på, at vi kan vinde, siger Per Thau, øverste direktør for Kiwis moderselskab, Dagrofa.

Vil kun være nummer ét

Han samler nu tropperne og tilfører med lukningen af Kiwi muskler til kædens to øvrige kæder - Meny og Spar - der overtager 800 ansatte og 30 butikker.

- Vi vil helst være i positioner, hvor vi er de bedste, og det er vi i Meny som bedste fødevaremarked og i Spar som den bedste lokale butik, og så har vi også den bedste foodservice-forretning. Det er her, vi vil investere, siger Per Thau.

Fordelingen er endt med lukning af to tredjedele, mens den resterende tredjedel af de 103 butikker lever videre i nye klæder. På spørgsmålet hvor mange der får en fyreseddel, svarer han 1640 berørte ude på butiksniveau. Oveni kommer over 100 ansatte i administrationen samt små 60 mand på lagre, der også mister jobbet.

- Det er en beslutning, jeg har taget og forelagt vores bestyrelse og ejere, der er enige i, at det er den rigtige beslutning at træffe, lyder det fra direktøren for moderselskabet.

Dagrofa har siden 2014 forsøgt at skabe en succes med Meny, som SuperBest-kæden blev omdannet til i håb om at ramme en holdbar indtjeningsåre i det svære danske marked med tilbageholdende og prisbevidste forbrugere.

Afleverer markedsandele til rivalerne

Per Thau skærer lukningen af Kiwi ud i pap med konstateringen, at han og Dagrofa ikke længere tror, at selskabet kan tjene penge på Kiwi i overskuelig fremtid.

- Det er ikke lykkedes at forbedre indtjeningen efter den plan, vi har lagt. Discountmarkedet er rigtig hårdt med seks spillere, og så oplever vi samtidig ikke den store vækst i markedet. Kombinationen gør, at vi nu træffer beslutningen, forklarer direktøren.

så I er med de 100 butikslukninger klar til at afgive jeres andele af markedet til konkurrenterne?

- Ja.

Den danske discountkrig har raset længe, og hvor aggressive ejere har postet store beløb i at vinde kapløbet. Dagrofas største satsning er omdannelsen af SuperBest til Meny, mens Rema1000 fortsætter sit indtog i det danske landskab. 

De største spillere bløder også

Landets største dagligvarekæde, Coop, lider også under priskrigen og har i det forgangne år måttet lukke 27 tabsgivende Fakta-butikker og investere hundredvis af millioner i at modernisere de tilbageværende forretninger.

- Vi tog en beslutning om at accelerere lukningen af de dårligste Fakta-butikker og modernisere 178 butikker i indeværende år. Det har sat sig på bundlinjen, og det har været dyrt, lød det fra Coop-topchef Peter Høgsted, der ved regnskabsfremlæggelsen selv tog titlen som ugens taber.

Især tynget af Faktas blødende bundlinje blev Coops overskud mere end halveret i 2016, mens discountkrigen også gjorde stort indhug i indtjeningen hos Dansk Supermarked, der har Netto som discountflagskib.

Netto kommer ikke til at slippe speederen på den for branchen opslidende, men for danskerne appetitlige priskrig.

- Jeg kan love dig for, at priserne bliver holdt i ave, og vi vil gøre vores til, at priserne vil være konkurrencedygtige og holdt nede også fremadrettet. Vi vil fokuserer meget kraftigt på prisen og sikre, at pris og kvalitet fortsat hænger sammen, sagde direktør Per Bank ved sidste uges regnskabspræsentation i Dansk Supermarked.