Business

Coca-Cola flopper med kæmpe satsning

Coca-Cola Life er blevet trukket tilbage i Australien efter at have floppet.

Den kalorielette Coca-Cola Life er floppet i både Australien og Storbritannien, hvor den nu tages af hylderne.

Coca-Cola Life blev for få år siden sendt på markedet med af den verdensomspændende producent af de berømte læskedrikke. Men efter skuffende salg i flere lande er den grønne cola i dag på tilbagetog.

Senest er colaen, som er sødet med stevia og indeholder mindre sukker end den traditionelle Coca-Cola men mere end light-versionen, blevet taget af markedet i Australien. Også i Storbritannien har Coca-Cola Life floppet, og her bliver den kalorielette sodavand taget af markedet senere i år.

Briterne blev præsenteret for Coca-Cola Life under stor ståhej, da læskedrikkoncernen i anledningen af lanceringen for en kort stund åbnede en særlig Cola Life butik i London med en kampagne, hvor den britiske model Rosie Huntington-Whiteley samtidig blev ansigt for den nye cola-variant.

Briterne har dog ikke taget den grønne cola til sig, og derfor tog Coca-Cola i Storbritannien tidligere på måneden beslutningen om at droppe den stevia-sødede cola efter blot at have haft den på markedet i små tre år.

Mere sukker i sodavanden

Allerede tidligere i år valgte man at udfase Coca-Cola Life i Australien efter flere års med skuffende salg.

Det er et produkt, som har sit eget liv, og som vi er godt tilfredse med

Mikael Bonde-Nielsen, Coca-Cola Danmark

Coca-Cola i Australien har i stedet valgt at relancere Life-sodavanden med mere sukker og stadigvæk med tilsat stevia. Det er sket under navnet Coca-Cola Stevia. Hvor der i den ”gamle” Life-sodavand var 50 procent mindre sukker sammenlignet med en almindelig Coca-Cola, indeholder den nye stevia-cola kun 35 procent mindre sukker.

Ifølge avisen Sydney Morning Herald ændrede Coca-Cola navnet for at understrege, at der er tale om et kalorielet alternativ til den klassiske cola.

Ingen planer om dansk retræte

I Danmark har Coca-Cola Life ifølge koncernens danske pressechef udviklet sig pænt i forhold til Coca-Colas egne forventninger.

- Det er et produkt, som har sit eget liv, og som vi er godt tilfredse med. Derfor har vi heller ingen planer om at gøre som briterne og trække den tilbage i Danmark, siger Mikael Bonde-Nielsen, der er Public Affairs & Communications Director i Coca-Cola Nordic.

Ifølge Mikael Bonde-Nielsen er der stor forskel på, hvad de forskellige forbrugere efterspørger i de enkelte lande. Eksempelvis er light-sodavand meget mere populært i Storbritannien end i Danmark, og det kan være en del af forklaringen på at Life-colaen har udviklet sig forskelligt i de to lande.

Coca-Cola i Danmark ønsker ikke at oplyse, hvordan salget af Life-colaen mere specifikt har udviklet sig siden lanceringen sidste år.