Business

Kommentar: Smider Coop nu topchefen på porten?

Coop skuffede i dag med et regnskab for 2016, hvor overskuddet blev mere end halveret.

Der er et eller andet, jeg godt kan lide ved Coop's topchef Peter Høgsted. Hvor ellers i dansk erhvervsliv finder man en topchef, der erklærer sig som ”ugens taber” efter et elendigt regnskab.

Peter Høgsteds kommunikative evner minder lidt om Lego's Jørgen Vig Knutstorps, der begyndte at danse – bare fordi Lego havde præsenteret et godt regnskab.

Men det er med modsat fortegn, at Peter Høgsted viser overskud og selvironi. Med et økonomisk overskud på en halv øre for hver solgt krone, nærmer Coop sig røde tal – og det er ikke nogen sjov situation for Danmarks største dagligvarekæde, der hvert år bruger store trecifrede millionbeløb på at genopfinde sig selv. Listen over Coop's vanskeligheder er lang – og spørgsmålet er, om Peter Høgsted ikke snart skal levere – hvis han ikke skal smides på porten

De springende punkter

  1. Af virksomhedens brands står kun SuperBrugsen rigtig stærkt. Fakta taber kampen til Netto og til det fremstormende Rema 1000, der står langt mere vitalt i gadebilledet end Fakta, der har lidt siden konkurrenterne fik lov til at holde søndagsåbent. Og hos Kvickly må man kigge bekymret over skulderen, hvor Meny rører på sig. Det er afgørende vigtigt, at især de to store kæder Kvickly og Fakta kommer til at stå langt skarpere i forbrugernes bevidsthed. Moderniseringen af butikker er en god vej men ikke nok. Kan Coop finde vejen til forbrugernes hjerter, der synes at ligge midt imellem knivskarpe priser, høj kvalitet og en oplevelse af at komme ud af forretningen med lidt mere i kurven end forventet – bare fordi man ikke kunne lade være.
  2. Investeringen i Coop Bank virker som en flovser. Banken giver igen underskud og savner stadig at vise sin berettigelse og er med 80.000 kunder langt bag målsætningen. Coops ledelse må ransage sig selv og spørge: er der overhovedet plads til banken, eller skal stikket trækkes i stedet for fortsat at sende gode penge efter dårlige.
  3. Coop har forhåbentlig snart styr på sit løn- og bogføringssystem, der foreløbig har kostet en chef jobbet. Det er rigtig vigtigt med de små marginer detailvarehandlen opererer med, at der er styr på den del af forretningen.
  4. Coops digitale satsning savner fortsat at vise sit værd. Hvad er det præcis for oplevelser, som Coop vil giver sine kunder i det digitale univers, der skal få dem til at vælge Coop fremfor konkurrenterne? Svaret blæser i vinden.

Det er en række af de punkter, den gennemsympatiske Peter Høgsted skal levere på. Han så rigtigt, da han lancerede sin madvision tilbage i 2014, for at få danskerne til at bruge flere penge på mad, men forkert fordi mange forbrugere valgte at springe den kedsommelige madlavning over og gå direkte i take-away disken. Udviklingen er accelereret, fordi danskerne i de senere år har fået flere penge mellem hænderne -  reallønnen stiger og for stadig flere danskere, bliver tid vigtigere end penge..

Det søger Coop nu at rette op på med et mere intensivt samarbejde med Meyer, Cofoco og Hanegal. I sig selv gode mærker at bringe i spil i Danmarks største dagligvarekæde. For her er virkelig tale om et vækstmarked. På fem år er danskernes brug af restauranter, take-away og færdige måltidsløsninger øget med 50 procent.

Peter Høgsted siger selv efter det skuffende regnskab

- Coop forventer fortsat en offensiv strategi og ambition om at forandre den danske daglig varehandel og den danske madkultur med ambitionen om en højere indtjeningsgrad på længere sigt.

På længere sigt? Mit bedste bud er, at Peter Høgsted højest har et år til at vise, at den samlede indsats af hans mange planer afspejler sig på bundlinjen. Ellers er det min overbevisning, at Coop må være fristet til at kigge sig om efter en ny topchef.