Business

Coops vej ud af nedtur: Vil varme dine boller i karry

Danskerne spiser mere ude og køber flere færdige måltider, og den udvikling vil Coop tjene penge på.

Markedet for detailhandel står samlet set stille, og derfor har landets største detailkoncern, Coop, valgt at kaste sig ind i cateringsmarkedet.

Det fortalte Coop i dag på et pressemøde, hvor koncernens skuffende årsregnskab blev fremlagt. For at få foden inden for på det nye marked, har Coop købt halvdelen af Dansk Catering af Færch & Co. Gastro, som blandt andet ejes Bjarke Færch fra den kendte Færch-familie, der tidligere ejede Skandinavisk Tobakskompagni.

Dansk Catering består blandt andet af Kokken & Jomfruen og cateringfirmaet Kokken & Co’s. Og cateringmarkedet er i vækst, fortæller Coop. Over de seneste fem år er brugen af restauranter, take-away og måltidsløsninger ifølge Coop vokset med 50 procent.

Jagter ny indtjening

Nyheden om det nye opkøb kommer på dagen, hvor Coop måtte præsentere et regnskab med en halvering af overskuddet efter skat sammenlignet med forrige år. Derfor har detailkoncernen set sig nødsaget til at "gå ad flere veje," som Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, udtrykte det.

- ... der er en tendens, vi har undervurderet: Danskernes bruger markant flere penge på restauranter, take-away og catering – og det har i 2016 nulstillet væksten på det traditionelle dagligvaremarked. Hjemmelavet mad viger ganske enkelt for tilberedt mad i takt med, at danskerne er mere pressede på tid end på penge, udtaler Coops administrerende direktør Peter Høgsted i en pressemeddelelse.

Det er især den Coop-ejede discountkæde Fakta, som har kostet koncernen et stort millionbeløb gennem de seneste fire år.

Spis færdigretten hos Coop

Opkøbet af Dansk Catering skal i fremtiden åbne for, at forbrugerne ikke længere skal nøjes med at købe færdigretter, som kan varmes hjemme i køkkenet, lyder budskabet fra Coop.

- Et produkt som boller i karry er en topsælger hos os, og det, man måske vil se i fremtiden, er, at man i stedet for bare at gå og og købe det her produkt som færdigret, vil kunne købe det varmt og tilberedt lige til at tage med hjem, eller ligefrem spise det hos os, siger Jens Visholm, koncerndirektør i Coop, til TV 2 og fortsætter:

- Der åbner en underskov af mange spændende madsteder over hele landet, som tilbyder nye måltidsløsninger. Og vores opgave er at gøre os attraktive på det område ved også at gå ind i cateringområdet, siger Jens Visholm.

Satser på måltidskasser

Et af de områder, hvor Coop vil gøre sig gældende de næste år, er på markedet for måltidskasser, som oplever en stigende popularitet hos danskerne. Og her skal opkøbet af Caterings Danmark hjælpe Coop med at få succes.

-  Vi kommer til at lave måltidskasser, og så vil vi intensivere samarbejdet om at lave take-away, som vi kan tilbyde i vores butikker ved hjælp af storkøkkener fra vores cateringpartnere. siger Jens Visholm.