Business

Millardoverskud i Lego, men væksten bremser op

Lego-topchef Bali Padda fremlægger regnskabet. TV Syd / TV Syd

Lego hiver fortsat milliarder hjem til ejerfamilien, men legetøjskæmpens vigtigste marked halter bagefter, og det sætter tydelige spor i regnskabet.

Pengeregnen fortsætter over Lego, men legetøjskoncernens vokseværk er knap så heftigt som tidligere år. Faktisk voksede Legos omsætning med kun 6 procent, hvilket er det laveste niveau siden 2007. Imens groede overskuddet kun med 2 procent i forhold til 2015. 

Væksten blegner i forhold til resultaterne fra forrige år, hvor salget voksede med 25 procent og overskuddet med 31 procent. 

Den lavere vækst er især på grund af, at Lego ikke længere kan følge helt med på verdens største legetøjsmarked, det amerikanske, fortæller Lego-ledelsen på legetøjskæmpens pressemøde. 

Selskabet solgte Lego-produkter for 37, 9 milliarder kroner i 2016, mens overskuddet landede på 9,4 milliarder kroner. 

Ny mand i spidsen

Investorernes fokus ligger især på selskabets nye - og relativt ukendte - topchef. Mens de fleste hurtigt sætter lighedstegn mellem navnene Kirk-Kristiansen, Knudstorp og den verdensberømte LEGO-klods, er det de færreste, der kender navnet Bali Padda.

Men siden den 1. januar i år har den britisk fødte inder siddet for bordenden i Billund, hvor tidligere topchef Jørgen Vig Knudstorp er rykket ind i bestyrelseslokalet som 'arbejdende bestyrelsesformand'.

- Vi voksede. Driftsindtjeningen voksede også, siger Bali Padda på pressekonferencen om regnskabet for 2016 og fremhæver den vilde vækstperiode, som Lego har været igennem det seneste årti.

- Men vi har brug for en periode med bæredygtig vækst, som er mere på linje med industriens vækst – eller en anelse over.

Mere lego til kinesiske børn 

I 2016 så Lego en kæmpe fremgang i Kina, og derfor bliver de asiatiske børn et fokusområde fremover. 70 procent af salget kommer i øjeblikket fra USA og Europa, så lejetøjskæmpen vil fremover jagte forbrugere i andre hjørner af kloden.  

Den amerikanske storkonkurrent Mattel har haft problemer med at opretholde væksten, mens den anden amerikanske rival Hasbro har haft succes med at få kunderne til at købe mere af koncernens legetøj.