Business

Spotify giver Apple baghjul

Den svenske musikstreamingtjeneste Spotify skovler nye betalende kunder ind og lægger samtidig afstand til konkurrenten Apple Music. CHRISTIAN HARTMANN / Scanpix Denmark

Den svenske musikstreamingtjeneste Spotify har fået 10 millioner flere betalende kunder på under et halvt år.

En af Europas største start-up succeser, svenske Spotify, har for alvor fået fyret op under tilgangen af kunder.

På under seks måneder er andelen af betalende abonnenter steget med 25 procent, så Spotify nu har 50 millioner af slagsen.

Udmeldingen kom ifølge Reuters sent i går, og den betyder, at det svenske selskab udvider sin føring over for den nærmeste rival, amerikanske Apple Music.

Hos Apple, der lancerede deres musiktjeneste for to år siden, har man omkring 20 millioner betalende abonnenter.

Dårlig økonomi

Spotify’s store fremgang i antallet af kunder ændrer dog ikke ved, at musiktjenesten i sine ti års levetid stadig har til gode at præsentere et økonomisk overskud.

- Det er bare en sektor med hård konkurrence, og der er da også skepsis omkring, hvorvidt Spotify kan komme til at tjene penge, lyder vurderingen til Bloomberg fra analytiker hos RBC Capital Markets, Mark Mahaney.

Vil børsnoteres

Den dårlige økonomi ændrer dog ikke på, at selskabet har planer om at blive børsnoteret.

I startet af februar mente tech-mediet TechCrunch at kunne afsløre, at Spotify ønsker at blive børsnoteret næste år med en markedsværdi i omegnen af 56 milliarder kroner.

Den svenske musiktjeneste skal da heller ikke nødvendigvis lade sig afskrække af de røde tal på bindlinjen.

Så sent som i går gik en anden teknologigigant på børsen, der heller aldrig har præsenteret et overskud, nemlig Snapchat.

Den ramte børsen med en markedsværdi på 170 milliarder kroner og steg i løbet første handelsdag med mere end 40 procent, så selskabet var mere end 240 milliarder kroner værd, da børsen lukkede.