Business

Tidligere direktør: Jeg var med til karteldannelse i reklamebranchen

TV 2 har undersøgt anklagerne og fundet ud af, at to store aktører på reklamemarkedet reelt er holdt op med at konkurrere mod hinanden i udbud.

- Når der bliver foretaget ulovligheder på det her niveau og kriminalitet på det her niveau, så mener jeg, det skal frem.

Så hård lyder anklagen fra den tidligere direktør i den danske afdeling af den internationale reklamevirksomhed Clear Channel, Henrik Sørensen.

Han fortæller til TV 2, at han tilbage i 2010 var med til at forberede en ulovlig opdeling af markedet for udendørs reklamer med den anden store internationale aktør JCDecaux.

I går fortalte TV 2, hvordan Henrik Sørensen også anklagede Clear Channel for at have vundet reklamerettighederne til metroen i 2015 over hans eget nuværende firma ved hjælp af industrispionage. En anklage, som han baserer på en række interne emails, TV 2 har fået adgang til.

LÆS ARTIKLEN HER: 

- Offentlige millioner

Clear Channel og AFA JCDecaux hører til den del af reklameindustrien, der beskæftiger sig med reklamer i det offentlige rum. Det kan være på toge, bustoppesteder og i metroen, og de hedder outdoor-reklamer.

Reklamerne er ofte offentlige steder, så hvis det er rigtigt, at man har lavet en markedsdeling, betyder det, at flere offentlige institutioner og selskaber har mistet penge på det.

TV 2’s research viser, at DSB og BaneDanmark får 1,7 millioner kroner mindre i reklameindtægter årligt, end de ifølge deres udbudsmateriale havde regnet med. De fik kun ét reelt bud, og det var fra AFA JCDecaux.

- Hvis der havde været flere bydere, så er det da muligt, at der havde været nogle andre priser, men det er spekulationer, siger Nina Uldal, som er indkøbschef for BaneDanmark.

- Forretningsmoralsk forkert

Henrik Sørensen fortæller, hvordan han i 2010 lavede udregninger på, hvor meget Clear Channel kunne vinde, hvis man delte markedet op med AFA JCDecaux i Danmark. Han stoppede ifølge sin egen udlægning, da det gik op for ham, hvad det egentligt handlede om.

- Det mener jeg var både etisk forkert og forretningsmoralsk forkert, siger Henrik Sørensen i dag.

Han fortalte konkurrencemyndighederne om sine oplevelser for cirka tre år siden, og de undersøger stadig sagen.

Hardcore konkurrencebegrænsning

TV 2 er i besiddelse af en række mails, som Henrik Sørensen sendte i 2010 i forbindelse med markedsopdelingen. Vi har forelagt dem for professor i konkurrence- og udbudsjura på CBS, Grith Skovgaard Ølykke:

- Det lader til, at der har været tale om, at man på en eller anden måde ville dele markedet eller kunderne imellem sig. Der er tale om en hardcore konkurrencebegrænsning, når man deler markedet imellem sig, og det er som udgangspunkt ikke lovligt, siger Grith Skovgaard Ølykke.

Hun udtaler sig med det forbehold, at hun kun har set de dele af sagen, som TV2 har præsenteret for hende.

- Lille smule mistænksom

De mails er fra 2010. For at finde du af, hvordan situationen er i dag imellem de to aktører i dag, ringede vi til den administrerende direktør for AFA JCDecaux og spurgte ham, hvordan konkurrencen er med Clear Channel.

Han svarede, at målet var at udvide outdoor-markedets andel af reklamebranchen. Altså at få virksomheder til at bruge flere penge på outdoor-reklamer.

- Det gør vi ikke bare ved at kæmpe indædt med hinanden. Det var det, som fik os i problemer i første omgang, fordi vi kun fokuserede på hinanden, fortæller Anders Axelsen.

Han siger, altså at hård direkte konkurrence ikke umiddelbart er vejen frem.

- Der må man jo som udgangspunkt blive en lille smule mistænksom, siger Grith Skovgaard Ølykke.

Budt på forskellige kontrakter

Direkte forespurgt siger Anders Axelsen dog, at de selvfølgelig stadigvæk konkurrerer.

- Vi er i konkurrence, når de her kontrakter går i udbud, siger Anders Axelsen.

TV2 har forsøgt at efterprøve den påstand. Vores research viser et andet billede:

Siden slutningen af 2014 har der været fire store udbud, hvor outdoor-firmaer har kunnet byde på kontrakter om reklame-rettigheder: Netto, Metroselskabet, Københavns Kommune og DSB/BaneDanmark.

Clear Channel bød reelt på Netto og Metroselskabet. AFA JCDecaux bød på Københavns Kommune og DSB/BaneDanmark. 

- Indicier på at noget er galt

Netto og DSB er de eneste af de fire kontrakter, som tidligere har været i udbud. Her har både Clear Channel og AFA JCDecaux konkurreret om at vinde dem.

- Når man tidligere har konkurreret mod hinanden, og man så pludselig ikke konkurrerer imod hinanden mere, så er der selvfølgelig grund til at blive mistænksom, og så kan det være indicier på, at der er noget galt med konkurrencen på markedet, siger Grith Skov Ølykke.

Går ud over skatteyderne

Grith Skovgaard Ølykke fortæller, at det går ud over os alle sammen, hvis der rent faktisk har været en opdeling af markedet:

- Det tyder på, at konkurrencen i en udbudssituation er blevet begrænset, og det er vigtigt for os alle sammen ikke mindst for skatteborgerne.

Helt grundlæggende er logikken omkring konkurrence, at jo flere tilbudsgivere der er, desto bedre en pris får sælger. Både Københavns Kommune og DSB/BaneDanmark havde regnet med minimum to tilbudsgivere på deres materiale. De fik begge reelt kun bud fra AFA JCDecaux.

DSB og BaneDanmark havde regnet med en årlig minimumsindtægt på 24 millioner kroner. De fik 22,3 millioner. Det kan der dog være mange forklaringer på.

Københavns Kommune havde sat en decideret minimumsgrænse på 2.962.000 kroner for bud, de ville acceptere. Kommunen endte med en aftale på 3.004.200 kr. De kunne dog have fået mere, hvis de havde valgt et andet design på bustoppestederne.

Tilbud afvist

Både AFA JCDecaux og Clear Channel afviser, at der skulle havde været nogen koordinering af udbud eller lignende.

- Clear Channel Danmark har konkurreret hårdt og vedbliver med at konkurrere hårdt om de kontrakter, som giver selskabet en tilfredsstillende forrentning af den investerede kapital, skriver Clear Channel i en mail.

De påpeger derudover, at de samarbejder med konkurrencemyndighederne i den verserende sag, og at det ikke var dem, der vandt udbuddet i Netto. De skriver også, at de rent faktisk også bød på DSB/BaneDanmark kontrakten, men at deres bud bare blev afvist som ukonditionsmæssigt.

Det vil sige, at det ikke levede op til de minimumskrav, som DSB/BaneDanmark havde sat op.

Ifølge Grith Skovgaard Ølykke er der generelt mange måder, man kan skjule konkurrencebegrænsende adfærd på:

- For eksempel ved at afgive proforma-tilbud eller afgive tilbud, som bliver afvist på grund af forskellige formalia, siger Grith Skovgaard Ølykke

- Vi deltager i udbud med Clear Channel

Direktør i AFA JCDecaux Anders Axelsen skriver en i en mail:

- Vi agerer på et marked med stor konkurrence, og vi deltager ofte i udbud i konkurrence med Clear Channel, står der i mailen.

TV2 ikke har kunnet finde et udbud om reklamerettigheder indenfor de sidste 2,5 år, hvor AFA JCDecaux og Clear Channel har været i reel konkurrence.  Anders Axelsen han henviser til, at der var konkurrence i udbuddet om Københavns Lufthavn i starten af 2014, som AFA JCDecaux var med i. TV2 har ikke kunnet få oplysninger om det udbud, da Københavns Lufthavn ikke ville udlevere dem. En helt ny spiller på markedet, Dansk Reklame Film, vandt udbuddet.

Han skriver derudover i mailen:

- Vores deltagelse i udbud er altid baseret på, om udbuddet vil være en god forretning for AFA JCDecaux og intet andet.

Egen interesse?

Henrik Sørensen har i dag sin egen virksomhed, Out Of Home Media, som konkurrerer med både Clear Channel og AFA JCDecaux. Selskabet blev stiftet i 2013, og det var ham som vandt Netto-kontrakten.

Der verserer også en civilsag imellem Henrik Sørensen og Clear Channel, hvor de, i forbindelse med at Henrik Sørensen stoppede på Clear Channel, har fremsat gensidige retskrav imod hinanden.

Står du ikke bare frem i dag og fortæller de her ting, fordi det er i din egen interesse at skade dine nuværende konkurrenter på markedet?

- Konkurrence er godt og endnu mere konkurrence er endnu bedre. Men konkurrence skal være på lige vilkår, og når der foregår ulovligheder, som dem vi ser her, så mener jeg det skal frem, siger Henrik Sørensen.