Business

SAS klager og kræver milliarder fra Københavns Lufthavn

Hvis ikke Københavns Lufthavn sænker sine afgifter, overvejer SAS at flytte sine ruter fra lufthavnen.

Det er alt for dyrt at lande og lette i Københavns Lufthavn. Det mener SAS, der sammen med den internationale sammenslutning af luftfartsselskaber, IATA, er gået sammen om at klage til transportministeren. 

Luftfartsselskaberne kræver 2,5 milliarder kroner tilbage i afgifter, som de mener, de har betalt-, og vil betale for meget i perioden 2015-2019. 

- Vi synes, at afgifterne er alt for høje i Københavns Lufthavn. Vi betaler omkring 2-3 gange så meget for at være i Københavns lufthavn, som vi gør i lufthavnene i Stockholm og Oslo, siger Mariam Skovfoged, der er pressechef i SAS. 

Lufthavnen får 40 procent

Hver gang et fly lander eller letter i København betaler luftfartsselskabet en række afgifter til den lufthavn, det opererer fra. På en flybillet fra København til Aalborg til 500 kroner går ifølge SAS de 200 kroner til Københavns Lufthavn i form af afgiftsbetalinger.

Det betyder, at 40 procent af billettens pris går ned i Københavns Lufthavns kasse, og det er for meget, mener SAS. 

- Vi vil gerne give de penge tilbage til vores passagerer i form af bedre billetpriser, nye fly, wifi, bedre ruter osv., siger Mariam Skovfoged. 

SAS overvejer at flytte

Afgifterne til Københavns Lufthavn går blandt andet til drift af lufthavnen i form af sikkerhedskontrol, bagagehåndtering, vedligeholdelse af terminaler, landingsbaner og øvrig drift. 

Hvis man sammenligner Københavns Lufthavn med lufthavnene i Oslo, Stockholm og Helsinki er lufthavnen ifølge SAS væsentligt dyrere at flyve fra og til. Afgiftsniveauet i København ligger nærmere niveauet i de større europæiske lufthavne som Amsterdam, London og Paris. 

Hvis niveauet i gebyrer i Københavns Lufthavn ikke får et nøk nedad, er SAS åbne for at flyve mere fra andre skandinaviske lufthavne.

- Det betyder, at nå vi skal ind og udvikle nye ruter, så kigger vi også på, hvor det kan betale sig for os at lægge en ny rute, og det kigger vi selvfølgelig på afgiftsniveauet. Det har også en betydning. Konkurrencesituationen i luftfartsbranchen er intens i disse år med mange nye aktører, der tilbyder lave priser på flybilletter, hvilket presser de traditionelle netværksselskaber, siger Mariam Skovfoged. 

- Man får et bedre produkt

I Københavns Lufthavn er man uforstående overfor anklagen om, at lufthavnen er for dyr. 

- Vi mener ikke, at vi er for dyre, når vi sammenligner med lufthavne i Europa. Når vi sammenligner med større lufthavne i Europa, så ligger vi i den billigste tredjedel, og det mener vi er fornuftigt at ligge der, siger Henrik Peter Jørgensen, der er kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn. 

Men I er dyrere end de øvrige lufthavne i Skandinavien?

- Ja, men man får også et bedre produkt. Man får en lufthavn, der kan en helt masse omkring transfer, og det er også det, som SAS bruger den til.