Business

Analyse-chef: Flere Nordea-kunder på vej væk

Flugten fra Nordea kan forsætte ind i 2017, lyder vurderingen fra analyse-direktør Christian Stjer. 25.000 forlod banken i 2016.

25.000 Nordea-kunder lukkede kontoen og skiftede bank i 2016, oplyser Nordea i forbindelse med regnskabet for hele 2016.

Proppen er ikke sat i, og der er ikke noget, der tyder på, at det stopper her. Det er en rimelig kraftig bevægelse.

Christian Stjer, direktør, Voxmeter

Og ifølge Christan Stjer, der er direktør i analyseinstitutet Voxmeter, kan flere kunder være på vej til at skifte bank i 2017.

- Proppen er ikke sat i, og der er ikke noget, der tyder på, at det stopper her. Det er en rimelig kraftig bevægelse, siger Christian Stjer.

En undersøgelse, analyseinstitutet Voxmeter har lavet, viste fornylig at næsten 40.000 bankkunder havde forladt banken.

Forskellen på Nordeas og Voxmeters tal skyldes ifølge Christian Stjer, at der er forskel på, hvordan tallene gøres op.

Voxmeter spørger danskere over 18 år, hvilken bank der er deres primære bankforbindelse – altså, hvor de har mest af deres bankforretning placeret.

Overfor Finans.dk afviste Torben Laustsen, der er chef for Personal Banking Danmark, at tallene skulle være så høje, som Voxmeter angiver.

Men:

- Jeg kan genkende retningen, men ikke tallet, sagde Torben Laustsen til Finans.

Mange bække små

Ifølge Christian Stjer er der flere grunde til, at så mange kunder har valgt at lukke døren til Nordea og åbne den til andre banker.

Vi har haft nogle dårlige sager, der har påvirket vores image. Men der er også problemer, vi selv har gjort.

Peter Lybecker

- Vores undersøgelse peger på, at der har været problemer med kommunikationen i forbindelse med, at man har hævet priserne. Samtidig har it-problemer skabt stor frustration for kunderne.

- Og til sidst kommer så hele Panama-situationen, som får det hele til at skride, siger Christian Stjer.

Og landechef i Nordea Danmark, Peter Lybecker bekræfter, at Nordea har haft problemer i 2016.

- Vi har haft nogle dårlige sager, der har påvirket vores image. Men der er også problemer, vi selv har gjort, siger Peter Lybecker til TV 2.

Han peger også på, at kommunikationen har været haltende.

- Hvis man ikke evner at være i kontakt med sine kunder, og dækker kundernes behov, så er der nogle af dem, der synes, andre banker er sjovere, og så har de forladt os. 25.000 i kundeafgang er for mange, og det vil vi have stopper, siger Peter Lybecker.

Nordea, der er Danmarks næststørste bank, havde på næsten alle poster et rigtig godt 4. kvartal - og i årets sidste 3 måneder endte overskuddet på 8,2 mia. kr.

I hele 2016 tjente Nordea 28 mia. kroner, hvilket er en anelse mindre end i hele 2015.  I Danmark dykker udlånet til private fortsat, og Nordea har de seneste 12 måneder kunnet se, at 6 pct. af deres privatudlån er faldet bort.