Sjælden lov kan fælde IT-kæmpe

KMD‚Äôs st√łrste kunder overvejer at udl√łse en lov, der vil sende selskabet ud i kulden.

Striden om it-forsinkelser i milliardklassen risikerer nu at ramme KMD’s mulighed for at vinde ordrer i fremtiden.

B√•de ATP og kommunerne oplyser til TV 2, at de overvejer at g√łre brug af en s√¶rlig lov, der kan sende en bestemt leverand√łr uden for d√łren i kommende udbud.

- Kommer vi til genudbud, s√• vil vi tage de erfaringer med, som vi har med KMD. De vil ogs√• t√¶lle i vurderingen til den tid, siger koncerndirekt√łr Lilian Mogensen fra ATP, der st√•r bag udbetalingerne til blandt andet f√łrtidspension.

√ėdel√¶ggende for kommunerne

Loven, paragraf 137 i udbudsloven, er det ultimative v√•ben for de offentlige kunder i kampen mod en privat leverand√łr.

Særligt et selskab som KMD, der tidligere hed Kommunedata, vil blive ekstremt hårdt ramt, da selskabet henter over halvdelen af salget alene i kommunerne.

Alene i kommunerne er der i de kommende år op mod 40 udbud på it-opgaver til ældreområdet. Dertil kommer andre offentlige kunder som staten, regionerne og offentlige myndigheder som eksempelvis SKAT.

Kommunerne truer

Det offentlige har kun gjort brug af paragraffen en enkelt gang tidligere, og det var i byggebranchen, hvor entrepren√łrvirksomheden Bent Nygaard blev holdt uden for et udbud.

I Kommunernes Landsforening raser formand Martin Damm (V) over KMD, som han mener bevidst forsinker leveringen, fordi det er en god forretning for dem. Samme svada kommer fra ATP.

- Vi synes, at vi har gjort, hvad vi skulle for at v√¶re en professionel indk√łber. Vi har specificeret vores krav i forhold til kontrakten, og s√• skal de levere, og det har de ikke gjort, siger Lilian Mogensen til TV 2.

Koncerndirekt√łr i ATP Lillian Mogensen er langt fra tilfreds med KMDs ageren som leverand√łr af nyt system til pensionsudbetaling. Koncerndirekt√łren truer med k√¶mpekrav.

KMD: Beskydning del af forhandling

ATP har med eksterne r√•dgivere unders√łgt hele forl√łbet og set p√•, hvad pensionskassen kunne have gjort anderledes.

- Vi er p√• ingen m√•de fejlfrie, men n√•r vi l√¶gger alle analyse sammen, kan vi kun komme til den konklusion, at KMD er hovedansvarlig¬†for den her forsinkelse, lyder det fra ATP-direkt√łren.

KMD afviser spekulation i forsinkelser af systemudviklingen og er klar til at påtage sig en del af ansvaret, men langt fra det hele.

- Det ville kl√¶de vores samarbejdspartnere at p√•tage sig deres del af ansvaret, men vi m√• konstatere, at det ikke er tilf√¶ldet. Det er vores vurdering, at det samlede og koordinerede pres, der bliver lagt i √łjeblikket p√• KMD, er en del af en forhandling, skriver kommunikationsdirekt√łr¬†Morten Langager¬†i en email.

Milliarder ekstra til KMD

En kortl√¶gning fra TV 2 viser da ogs√•, at KMD forel√łbig st√•r til en ekstraoms√¶tning p√• mindst 1,5 milliarder p√• grund af forsinkelserne af nye systemer.

Uden de nye systemer, der er meget billige i forhold til de eksisterende, er kommunerne og ATP nemlig tvunget til at forts√¶tte med de dyre it-l√łsninger fra KMD.

- Det vi kan konstatere er, at KMD hverken har viljen eller evnen til at levere det man¬†aftaler. Det er vi n√łdt til at navigere efter ved fremtidige udbud, siger formand i Kommunernes Landsforening Martin Damm og forts√¶tter:

- Jeg tror heller ikke, at DSB vil invitere den italienske leverand√łr, der aldrig fik leveret IC4-togene ordentligt, til det nye udbud n√•r de skal have nye tog. Vi kan jo ikke invitere en leverand√łr til at give bud p√• vores nye systemer, hvis vi ved at de notorisk ikke vil levere det - hverken i den √łnskede kvalitet eller til tiden.¬†