Business

Nu vil de smarte have øl med mindre alkohol, hævder iværksætter

Mens væksten i det klassiske øl-salg er på retur stiger interessen for letøl og alkoholfri øl.

Stifteren af øl-huset TeeDawn, Henrik Wiese, så rigtigt, da han for tre år siden satte sig for at udvikle en øl med en alkoholproducent midt imellem den almindelige pilsner og den alkoholfrie øl.

Han har sammen med en brygmester og med assistance fra restauratører fra finere danske gourmetrestauranter udviklet 4 øl med en alkoholprocent på 2,7%. Og det går godt med afsætningen, som efter en vækst på 80 % det seneste år kommer op omkring 700.000 flasker i år.

Årsagen findes i en stigende interesse for øl, som ikke giver promiller. Siden Carlsberg lancerede den alkoholfrie Nordic (med 0,5% alkohol) er det alkoholfrie ølsalg herhjemme steget 56 % fra 2013 til 2015. På globalt niveau er de alkoholfrie øl og let-øl langt mere udbredt end i Danmark. Her var salgsvæksten sidste år hhv. 2,5% og 5%, mens den globale vækst i det klassiske ølsalg er ramt af opbremsning.