Business

Optøjer ved EM kan koste Carlsberg rigtig dyrt

Tilskuer-urolighederne ved EM kan komme til at koste rigtig Carlsberg dyrt, da det rokker ved fundamentet for bryggeriets suverænt største sponsorat.

Tilskueruroligheder ved flere kampe får ifølge flere medier arrangørerne af EM til at forbyde ølsalg i fanområderne.

Det er mere end bare en dårlig nyhed for Carlsberg, der er fast hovedsponsor og leverandør til EM-slutrunden.

- Det er ganske alvorligt for Carlsberg, der har rigtig mange penge på spil med EM. Det er surt - virkelig surt, siger Ricky Rasmussen, senior aktieanalytiker i Nykredit.

Carlsberg vil ikke selv kommentere forbuddet, men siger, at man vil fortsætte med at sælge øl uden alkohol i de stort anlagte fanzoner, som Carlsberg-ølsalget lukrerer så kraftigt på.

Se meget mere på TV 2s nye digitale  business-kanal TV 2 BUSINESS.

Det europæiske fodboldmesterskab er bryggeriets suverænt største satsning, når det kommer til markedsføringskroner og ressourcer med et estimat ved denne og det forrige EM i 2012 omkring den halve milliard. Penge, som Carlsberg normalt hiver ind igen gennem sin muskuløse salgsmotor ved sponsoratets udrulning samt image-effekten.

Risiko for langsigtet effekt

Ricky Rasmussen påpeger, at det ikke så meget er under selve slutrunden, at Carlsbergs ølsalg er i fare, som det er den langsigtede risiko, som kan gøre det mere skade på grund af følgeeffekter.

- Tilskuerne skal nok få fat i deres øl, men på hylderne i supermarkedet kan de ligeså godt vælge alle de andre mærker, og dermed mister Carlsberg sin afgørende status som det faste premium-brand til EM, siger bryggerianalytikeren.

Den franske indenrigsminister, Bernard Cazeneuve, forsøger at dæmme op for fodboldvolden ved at indskærpe salget af alkohol ved EM’s stadioner og fanzoner. Det gælder salg af alkoholiske drikke i følsomme områder på kampdage og dagen, men også alle dage, hvor fanzonerne er åbne.