Business

Jens har opgivet at klage over p-bøder: Nyt firma tager kampen op

Ny virksomhed vil hjælpe bilister med at få annulleret parkeringsbøder. I Aarhus og København udskriver kommunerne stadigt flere p-afgifter.

Han har fundet dem på forruden igen og igen.

Jens Christian Tønnesen fra København ved ikke længere, hvor mange parkeringsbøder, han har måttet betale. Men på et tidspunkt opererede han med et budget på 1500 kroner om måneden.

Over en periode på to et halvt år kæmpede han en sej kamp med et privat parkeringsselskab. Jens Christian Tønnesen havde bedt om en parkeringslicens, han aldrig nåede at få.

Har i dag opgivet at klage

I stedet for at modtage parkeringslicensen blev Jens Christian Tønnesen bombarderet med en masse bøder for ulovlige parkeringer, men til sidst lykkedes det at få overbevist parkeringsselskabet om, at de var uberettigede.Samtidig havde en hob af gebyrer samtidig vokset sig stor.

- Jeg troede egentlig ikke, at man kunne modtage gebyrer, når man havde gang i en klagesag, siger Jens Christian Tønnesen.

Sejren til trods har han i dag opgivet at klage, såfremt der skulle sidde en ny seddel på sat fast på forrudens vinduesvisker. Det er bare ikke kampen værd lyder den kolde analyse:

- Jeg gider ikke bruge tid på det. Det er bare en stor nej-maskine. Jeg vil hellere bare betale og komme videre i teksten og synes, de er nogle idioter, siger Jens Christian Tønnesen.

Vil hjælpe bilister

Sådan har mange det, men der er gode grunde til at tage kampen op.

Det mener i hvert fald en gruppe CBS-studerende, der senere på sommeren er klar med virksomheden ParkHelp. Virksomheden vil hjælpe bilister med at trænge igennem med deres klager til kommunen, politiet eller private parkeringsselskaber.

Alt for mange bilister accepterer nemlig bøden i afmagt over uigennemskuelige klagesystemer uden at overveje, om den overhovedet er gyldig.

Sådan lyder det fra folkene bag ParkHelp:

- Rigtig mange får uberettigede p-bøder og oplever, at det kan være svært at klage og komme igennem med noget, siger initiativtager Sofie Aggerholm.

- Vi hører, at folk ikke er bevidste om deres rettigheder og ikke ved, de kan klage. Spørgsmålet er også, hvor mange uberettigede p-bøder, der ligger derude. Det kan være svært at estimere.

Flere parkeringsbøder i landets største byer

ParkHelp er på vej, mens landets største kommuner udskriver stadigt flere parkeringsafgifter.

I Aarhus lagde kommunens parkeringsvagter 35.156 afgifter på forruden af biler i 2015, hvilket er det højeste antal i seks år. I København sidste år steg antallet af afgifter til 313.340, det højeste i syv år.

Dertil kommer bøder udstedt af private selskaber.

Uklart antal uberettigede bøder

Men det kan være svært at vurdere, hvor mange uberettigede parkeringsbøder, der udskrives.

Det vurderer Dennis Lange, der er jurist hos bilejernes interesseorganisation FDM:

- Det er ikke usædvanligt, at det sker, men taget i betragtning af det totale antal parkeringsafgifter, er antallet heldigvis lille efter min vurdering, siger Dennis Lange. Ikke desto mindre får FDM årligt omkring 1000 henvendelser om parkeringsbøder, hvoraf 10-15 sager ender i retten, oplyser Dennis Lange.

Professor: Kundefjendtlige klagesystemer

I Københavns Kommune bliver der årligt klaget over cirka syv procent af de udstedte parkeringsbøder.

Men et er, om afgifterne er uberettigede. Noget andet om parkeringsmyndighederne- og selskaberne er gode nok til at gøre klagemulighederne nemme.

Professor på CBS, Thomas Ritter, der blandt andet forsker i forbrugerindsigt, kalder klagesystemerne for parkeringsbøder ”kundefjendtlige” og vurderer, at der meget vel kan være et marked for virksomheder som ParkHelp.

- Det er svært at gennemskue for ikke-jurister, hvilken formulering, man skal slå på. Parkeringsselskaberne gemmer sig bag en mur af regler og formularer og alt muligt andet. Og der er et marked for folk, der forstår de regler, siger Thomas Ritter.

No cure – no pay

Folkene bag ParkHelp oplyser, at de på sigt vil basere sig på forretningsmodellen ”no cure – no pay”, hvor forbrugeren kun betaler for ydelsen, hvis de får ret. ParkHelp regner med at tage sig betalt med 25 procent af bødens størrelse.

I opstartsfasen skal kunderne dog forvente at betale en fast takst uanset udfaldet.

Et af landets største parkeringsselskaber, EuroPark, har ikke ønsket at lade sig interviewe. Men administrerende direktør, Michael Christensen, understreger i en skriftlig udtalelse til TV 2, at deres fejlprocent er lille.

Københavns Kommune har også afvist at stille op, men skriver, at deres afgifter jævnligt efterprøves af domstolene.