Apples vilde dage er ovre

Der var engang, hvor der kun var en vej for Apple, og det var frem.

Apple præsenterede fantastiske vækstresultater. Iphone var ikon-produktet, men også når det gjaldt iPad og iWatch formåede selskabet at hæve overliggeren for produkters lækkerhed, funktionalitet og must-have følelse hos kunderne.

Nu ligner iPhone 6s forgængeren for meget. Folk tøver med at udskifte deres iPad og ur-kategorien blev aldrig den katapult for nuvækst, som topchef Cook havde drømt om.

Hvad gør Apple så? Forsøger at kopiere andre med deres Apple Music, som skal gøre livet surt for Spotify, og investerer bag lukkede døre milliarder i et bilprojekt, hvor Apple er inspireret af Elon Musk og Teslas fantastiske opstigen blandt alverdens bilfabrikker.

Vil det virke? Næppe. Her har andre allerede taget den originale platform som Apple tog på sine områder, og Apple risikerer at blive et ynkeligt sådan-en-har-vi-også kopi. Hvor svært det er at komme efter de andre, er tv-markedet et levende bevis på. Drømmen om at Apple ville komme med et tv, der vil sætte nye standarder er blevet ved drømmen. De etablerede spilleres produkter er for gode.

Der er mere fornuft i billigmodellen iPhone SE, der kan angribe den billigere del af markedet, og som kom for sent på markedet  til at tælle med i det regnskab, der blev offentliggjort sent i aftes.

De nye iPads henvender sig med deres skyhøje priser til en mere professionel del af markedet og vil næppe ende som andet end nicheproduktion.

Regnskabet viser, at Apples Hey-days er ovre med fald i både top og bundlinie. Det er første gang i 13 år, ar Apple ikke vokser. Der er undskyldninger for det svage regnskab, iPhone 6-serien synger på sidste vers, og den kraftige økonomiske opbremsning i Kina rammer salget, så Apple går kraftigere tilbage her end andre steder på kloden.

Billedet skal ikke males for sort. Hver anden smartphone i USA er en iPhone, og selskabet generer så store overskud, at det sender stadig større udbytter tilbage til aktionærerne.

Men det svage regnskab, der fik aktien til at falde med otte procent i det amerikanske eftermarked, hvilket svarer til mere end 250 milliarder danske kroner, viser, at investorerne er nervøse.

Det øger presset på den nye iPhone 7, der ventes til efteråret, Ikke mindst fordi, at Android-konkurrenter som Samsung, LG og HTC efter års søgen har lukket hullet op til de nuværende iPhones, ja rent faktisk slår dem i uafhængige test.